نوشته شده توسط : mehdi

Binance يک صرافي چيني در حال رشد در بازار ارزهاي رمزپايه است. صرافي بايننس توانست در مدت 5 ماه در ميان ده صرافي برتر ارزهاي ديجيتال در جهان قرار گيرد. محبوبيت صرافي بايننس به سبب ويژگي هاي کابردي آن از جمله پشتيباني از چندين زبان مختلف (انگليسي، چيني، ژاپني، کره اي)، داشتن رابط کاربري ساده و توانايي بسيار بالا در سرعت پردازش داده ها است. Binance قادر به پردازش 1?4 ميليون سفارش در ثانيه است.

Binance در حال حاضر بزرگترين صرافي ارزهاي رمزپايه در جهان است که بطور ميانگين بيش از 6 ميليارد دلار دارايي طي 24 ساعت در آن معامله مي شود. در حالي که اين صرافي مدتي پيش از طريق يک ICO راه اندازي شد، در حال حاضر به عنوان يک جايگزين خوب براي Bittrex تلقي مي شود. با توجه به آسيايي بودن Binance، تاکنون کاربران ايراني در استفاده از آن با مشکل يا محدوديتي مواجه نشده و در حال حاضر به ايرانيان نيز خدمات خريد و فروش ارزهاي ديجيتال را ارائه مي دهد. در اين مقاله به آموزش بايننس و نحو? استفاده از آن جهت مبادلات ارز هاي ديجيتال در پنج بخش مجزا مي پردازيم :

  1. ثبت نام در صرافي بايننس (Binance)
  2. مبادله ارزهاي رمزنگاري شده در صرافي بايننس (Binance)
  3. بايننس کوين (BNB) چيست؟
  4. ارزهاي پشتيباني شده در صرافي بايننس (Binance)
  5. محدوديت انتقال در صرافي بايننس (Binance)

Binance همراه با راه اندازي صرافي، يک ICO نيز راه اندازي نمود. بايننس کوين (BNB) يک توکن ERC-20 بر پايه اتريوم است. عرضه کل آن محدود به 200 ميليون توکن BNB است و پس از آن هيچ سکه اي ايجاد نخواهد شد.

شما مي توانيد از BNB جهت پرداخت کارمزد مبادلات در Binance استفاده کنيد؛ در حالي که مي توانيد پرداخت کارمزد هاي خود را با ارزي که مبادله مي کنيد نيز انجام دهيد. Binance يک تخفيف 50 درصدي را به عنوان انگيزه جهت پرداخت کارمزد ها به وسيله BNB ارائه مي دهد. در اولين سال عضويت در Binance، کارمزد ها هنگام پرداخت با BNB مشمول 50% تخفيف مي شوند. با سپري شدن هر سال، تخفيف کارمزد ها کاهش مي يابد. در پنجمين سال عضويت در صرافي بايننس، هيچگونه تخفيفي جهت کارمزد معاملات وجود ندارد.

از آنجا که تخفيف کارمزد هر ساله کاهش مي يابد، ارزش توکن BNB نيز انتظار مي رود در طول زمان کاهش يابد. براي مقابله با اين استهلاک، Binance در طول زمان توکن هاي BNB را از بين مي برد و مجموع عرضه BNB را از 200 ميليون به 100 ميليون کاهش مي دهد. هدف از اين کار، ايجاد قيمت پايدار براي بايننس کوين (BNB) در طول زمان است.

در حالي که پرداخت کارمزد هدف اصلي BNB است، مي توانيد از آن براي سرمايه گذاري در برخي از ICO هايي که در برنامه Launchpad بايننس شرکت مي کنند، استفاده کنيد. پس از پايان هر ICO، توکن هاي جديد به طور خودکار در Binance فهرست مي شوند.

 

ارزهاي پشتيباني شده در صرافي بايننس (Binance)

تعداد ارزهاي رمزپايه پشتيباني شده در Binance بسيار زياد است، اما در حال حاضر يک طرف معامله حتما بايد يکي از ارز هاي بيت کوين، اتريوم، تتر (USDT) يا بايننس کوين (BNB) باشد. به عنوان مثال شما نمي توانيد ريپل را مستقيماً به کاردانو تبديل کنيد، بلکه ابتدا بايد ريپل را به يکي از 4 ارز گفته شده تبديل نموده و سپس ارز مورد نظرتان را خريداري کنيد. تعدادي از رمز ارزهاي پشتيباني شده در Binance به شرح زير است :

  • آرک (ARK)
  • بيت کوين (BTC)
  • بيت کوين کش (BCH)
  • بيت کوين گلد (BTG)
  • دش (DASH)
  • اي او اس (EOS)
  • اتريوم (ETH)
  • اتريوم کلاسيک (ETC)
  • آيوتا (IOTA)
  • لايت کوين (LTC)
  • نئو (NEO)
  • و بيش از 40 ارز ديجيتال ديگر

 

محدوديت انتقال در صرافي بايننس (Binance)

تقريبا هيچ محدوديتي در بايننس جهت خريد و فروش ارزهاي ديجيتال وجود ندارد. در بايننس سه سطح حساب کاربري وجود دارد. حساب کاربري LEVEL 1 نياز به هيچگونه تأييدي ندارد و شما مي توانيد تا سقف روزانه 2BTC از حساب خود برداشت نماييد. حساب کاربري LEVEL 2 نياز به ارسال اسکن پاسپورت و مدارک شناسايي داشته و محدوديت برداشت را به 100BTC در روز افزايش مي دهد. براي ارتقاء حساب کابري خود به LEVEL 3 نيز بايد با پشتيباني بايننس ارتباط برقرار کنيد.

شما فقط مي توانيد توسط ارزهاي رمزنگاري شده حساب خود را شارژ کنيد، اما هيچ محدوديتي براي مبلغي که مي توانيد سپرده گذاري کنيد وجود ندارد. هيچ کارمزدي نيز بابت سپرده گذاري از مشتريان دريافت نمي شود. جهت ارتقاء حساب کاربري خود به LEVEL 2، بايد احراز هويت دو عاملي يا Google Authenticator را فعال کنيد. در حال حاضر، فقط شماره هاي چيني براي احراز هويت دو عاملي پشتيباني مي شوند. پس از آن شما نياز داريد تا اطلاعات زير را در اختيار صرافي بايننس قرار دهيد:

  • نام و نام خانوادگي
  • جنسيت
  • کشور
  • شماره گذرنامه
  • عکس پاسپورت
  • يک عکس سلفي با گذرنامه
 


:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

دش کوين براي اولين بار در سال 2014 معرفي شد و از زمان پيدايش تحت عنوان نام هاي xcash و darkcoin معرفي شد و سپس با تغيير برند به دش تبديل شد. ارز ديجيتال دش در کنار تفاوت هايي که با ارز ديجيتال بيت کوين دارد، از شباهت هايي نيز برخوردار است. به عنوان مثال روش استخراج دش مشابه با بيت کوين است. 

ارز ديجيتال دش از محبوبيت بالايي برخوردار است، زيرا حريم خصوصي بهتر و سرعت معامله بيشتري نسبت به بيت کوين دارد. البته عملکرد شبکه ارز ديجيتال دش، با استفاده از يک مدل منحصر به فردي که شامل Masternodes است، قابل ارائه است. 

در واقع مدل Masternodes به عنوان ستون فقرات شبکه دش عمل مي کند. ارز ديجيتال دش کوين، برخلاف بيت کوين مي تواند بودجه مورد نياز خود را براي ايجاد پيشرفت بهتر در فناوري دش کوين ايجاد کند.

کيف پول هاي ارز ديجيتال DASH چيست؟

ارز ديجيتال دش، مانند ديگر ارزهاي ديجيتال، هم داراي کيف پول هاي سخت افزاري است و هم نرم افزاري. با استفاده از چنين کيف پول هايي مي توان ارز ديجيتال دش را هم ذخيره، دريافت و ارسال کرد. 

براي ارز ديجيتال دش در حال حاضر، کيف پول هاي بسياري عرضه شده است. اما بهتر است از کيف پول هايي استفاده کرد که از امنيت بالاتري برخوردار باشند. در ادامه به معرفي چند نوع کيف پول ارز ديجيتال دش مي پردازيم. 

کيف پول الکتروم دش

اين نوع کيف پول، امنيت بالايي داشته و کليدهاي خصوصي را به صورت مستقيم بر روي کامپيوتر ذخيره مي کند. مزيت اصلي که اين مدل کيف پول، عدم نياز به همگام سازي با بلاک چين ندارد. اين نوع از کيف پول، دو ويژگي ارسال فوري و ارسال خصوصي را حمايت نمي کند. 

کيف پول جکس

مورد ديگري از کيف پول هاي ارز ديجيتال امن دش کوين است که علاوه بر اين ارز، از ارزهاي ديگري نيز حمايت مي کند. به علاوه اين نوع کيف پول بر روي پلتفرم هاي مختلفي قابل اجراست. 

 کيف پول موبايل دش

 ارز ديجيتال دش، بر روي دو سيستم عامل اندرويد و ios داراي نرم افزار کيف پول رسمي است. اين نوع از کيف پول ها، داراي رابط کاربري بسيار ساده اي است که از امنيت بالايي برخوردار است. 

کيف پول Edg

 يکي از کيف پول هاي تاييد شده و امني بوده که داراي رابط کاربري بسيار ساده و زيبايي است که بر روي دو سيستم عامل اندرويد و ios قابل نصب است. اين نوع کيف پول از ديگر ارزهاي ديجيتال هم چون بيت کوين، اتريوم و لايت کوين و... پشتيباني مي کند. 

بيشتر بخوانيد:

آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال

آموزش تريد ارز ديجيتال

آموزش ارز ديجيتال

استخراج ارز ديجيتال دش چگونه انجام مي شود؟

ارز ديجيتال دش، از الگوريتم اثبات کار براي استخراج ارز خود استفاده مي کند. استخراج دش با استفاده از پردازنده، کارت گرافيک و يا دستگاه هاي استخراج مخصوص اي سيک انجام مي شود.

زماني که براي توليد هر بلاک در دش مورد نياز است، در حدود 2.5 دقيقه بوده و اين بدان معناست که در حدود 56 تراکنش در ثانيه تاييد مي شود. 

تمامي پاداش هايي که در شبکه استخراج به وجود مي آيد، مربط به ماينرها نيست. علاوه بر ماينرها گروهي از کاربران هم که مستر نود هستند، براي انجام يک سري از عملکردهاي خاص پاداش مي گيرند. مسترنودها، ويژگي هاي ديگري را در شبکه ارز ديجيتال دش بر عهده دارند که شامل اين موارد است:

  1. ارسال فوري: با استفاده از اين قابليت، کاربران مي توانند با کارمزد بيشتر، تراکنش هاي خود را سريع تر انجام مي دهند.
  2. ارسال خصوصي: با اين قابليت، تراکنش ها به صورت مخفي و بدون نياز به کد رهگيري ايجاد مي شود. 

مستر نودها و ماينرها هر يک در حدود 45 درصد از پاداش شبکه را به خود اختصاص مي دهند و مابقي پاداش ها در خزانه شبکه نگهداري شده و به توسعه دهندگان تعلق مي گيرد. 

 

مزاياي ارز ديجيتال دش DASH  چيست؟

ارز ديجيتال دش از جمله قوي ترين و سريع ترين ارز هاي رمز نگاري شده در جهان است که استفاده از اين نوع ارز ديجيتال مزايي به همراه دارد که شامل موارد زير است:

عدم مشکلات مقياس پذيري شبکه بيت کوين را ندارد

سرمايه گذاران در حوزه ارز ذيجيتال بيت کوين فعاليت مي کنند، براي بار معامله اول خود نياز به 8 دلار دارند که براي براي تاييد معامله نياز به يک يا چند دقيقه زمان نياز است و البته در برخي از موارد ممکن است تاييد اين معاملات يک روز کاري طول بکشد. 

بودجه توسعه ماهانه 2.5 ميليون دلار دارد

يکي از مزيت هايي که ارز ديجيتال نسبت به ديگر ازهاي ديجيتال دارد، بودجه توسعه ماهانه 2.5 ميليون دلاري است. اين بدان معناست که ارز ديجيتال دش مي تواند منبع خوبي براي ايجاد رشد خود دارد. 

نسبت به ديگر ارزهاي ديجيتال غير متمرکزتر است

برخي تصور مي کنند که ارز ديجيتال دش، به دليل اينکه مدير عامل دارد، بايد يک ارز ديجيتال متمرکز باشد، در صورتي که اين واقعيت ندارد، چرا که ارز ديجيتال دش از بيشتر پروژه هاي اصلي رمز نگاري، غيرمتمرکزتر است. 

 


:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

دوج کوين چيست؟ ارز ديجيتال Dogecoin اولين ميم کوين بازار رمز ارز شناخته مي‌شود. ارز دوج کوين توسط ثروتمندترين فرد دنيا حمايت مي‌شود. علاوه بر آن، رمز ارز DOGE داراي يک جامعه کاربري قدرتمند است که همه جانبه از دوج کوين حمايت مي‌کنند. ارز ديجيتال دوج کوين بر اساس معيار مهم مارکت کپ جزو برترين رمز ارزهاي بازار کريپتو محسوب مي‌شود. کم هزينه بودن تراکنش‌هاي Dogecoin سبب شده اين ارز حجم معاملات روزانه تقريبا بالايي داشته باشد.... 

 

دوج کوين چيست؟ معرفي ارز ديجيتال DOGE

رمز ارز دوج کوين (DOGE) بدون شک پادشاه ميم کوين‌ها است. ارز ديجيتال dogecoin که يکي از اولين آلت کوين‌هاي بازار بود براي دست انداختن دنياي پيچيده و فني کريپتو ساخته شد اما به سرعت در ميان کاربران شبکه‌هاي اجتماعي مشهور شد و به رده‌هاي بالاي بازار راه يافت. ايلان ماسک، ثروتمندترين مرد جهان نيز ارز ديجيتال doge را ارز مورد علاقه خود اعلام کرد و باعث رشد بيشتر آن شد. اما داستان دوج کوين چيست؟ چرا رمز ارز doge همچنان در ميان برترين رمز ارزهاي دنيا باقي مانده است؟ چگونه به ارز منتخب خرده‌فروشان تبديل شد؟ آينده دوج کوين چيست؟ آيا در درازمدت شانسي دارد؟ اينها سؤالاتي است که در مقاله حاضر به آنها پاسخ مي‌دهيم.

آشنايي با دوج کوين و آموزش سريع ورود به بازار ارزديجيتال

 

دوج کوين يک ارز ديجيتال همتابه‌همتا و متن‌باز است که براي ارسال و دريافت پرداخت‌هاي ديجيتال از طريق شبکه بلاک چين دوج کوين طراحي شده است. رمز ارز doge به طور غيرمستقيم بر اساس اولين ارز ديجيتال دنيا، بيت کوين (BTC)، ساخته شده است. به طور خاص، ارز ديجيتال doge به عنوان هاردفورکي از لاکي کوين که اکنون منسوخ شده است، خلق شد. خود لاکي کوين نيز فورکي از لايت کوين (Litecoin) بود و لايت کوين اولين ارز فورک شده از بيت کوين بود! به عبارتي، ارز ديجيتال dogecoin بيشتر به عنوان يک شيطنت ساخته شد تا يک پروژه جدي، اما کاربران ماهيت طنزآميز دوج کوين (DOGE) را با آغوش باز پذيرفتند و به رشد آن کمک کردند.

علي‌رغم جدي نبودن رمز ارز doge در آغاز، دنبال‌کنندگان زياد باعث شد خيلي زود به مارکت کپ قابل‌توجهي دست يابد. قيمت دوج کوين در ماه‌هاي اول انتشار خود رشدي انفجاري را تجربه کرد که حتي باعث شد در ژانويه 2014 براي مدت کوتاهي از مجموع حجم بازار ديگر ارزها از جمله بيت کوين فراتر برود. ارز ديجيتال dogecoin پس از اينکه چند سال را در سطح نسبتاً ثابتي معامله شد، در ژانويه 2021 پس از شش سال دوباره به جمع ده ارز ديجيتال اول بازار بازگشت. در اين سال اين ميم کوين مشهور بازگشت سرمايه 5000 درصدي را براي هولدرهاي خود به ارمغان آورد.

ابزار علاقه ايلان ماسک به ارز ديجيتال doge در سال 2019 نيز باعث شد همه نگاه‌ها به سوي اين ارز برگردد. همچنين، پس از خريد توييتر توسط ايلان ماسک شايعاتي در مورد افزودن رمز ارز دوج کوين (DOGE) به توييتر به عنوان روش پرداخت شنيده شد. اين احتمال بسياري از هولدرهاي ارز دوج کوين را به آينده آن اميدوارتر کرده است. در هر حال پايگاه کاربران دوج کوين هر سال در حال افزايش بوده است و مارکت کپ آن به طور پيوسته بالاتر مي‌رود.

بنيانگذاران دوج کوين

بيلي مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) دو بنيان‌گذار آمريکايي رمز ارز دوج کوين (DOGE) هستند. مارکوس در IBM کار مي‌کرد و پالمر يک مهندس نرم‌افزار در Adobe بود. آنها در 6 دسامبر 2013 با يکديگر ملاقات کردند تا روي يک ارز ديجيتال جديد مبتني بر Bitcoin کار کنند. مارکوس و پالمر تغييراتي در کد بيت کوين ايجاد کردند که تنها چند ساعت زمان برد. همچنين، آنها براي اينکه اين ارز ديجيتال جديد احساسي از خودماني بودن به کاربران بدهد، عمداً از ميم اينترنتي سگ شيبا اينو که سگي محبوب از نژاد ژاپني است به عنوان نماد ارز ديجيتال dogecoin استفاده کردند. پالمر در سال 2015 پروژه ارز ديجيتال doge را ترک کرد اما مارکوس تا امروز نيز توسعه‌دهنده اصلي آن است.

نحوه تامين امنيت ارز ديجيتال DOGE

ارز ديجيتال doge از لاکي کوين و لايت کوين، تکنولوژي اسکريپت (Scrypt) و الگوريتم اجماع اثبات کار (PoW) را قرض گرفت. در نتيجه شبکه دوج کوين نيز مثل بيت کوين و مشتقات آن براي ايمن‌سازي بلاک چين و اعتبارسنجي تراکنش‌هاي خود به ماينرها وابسته است. مشارکت‌کنندگان در بلاک چين دوج کوين (DOGE) از قدرت محاسباتي کامپيوترها و ماينرهاي خود براي ايمن‌سازي شبکه دوج و ايجاد بلوک در حين تأييد تراکنش‌ها استفاده مي‌کنند. بنابراين با حل يک معادله رياضي بلوک جديدي استخراج مي‌شود و ماينرها با ارزديجيتال dogecoin پاداش مي‌گيرند.

کاربردهاي ارز ديجيتال DogeCoin

براي اينکه ببينيم داستان موفقيت دوج کوين چيست و خريد دوج کوين چه آينده‌اي خواهد داشت، مهم است که کاربردهاي رمز ارز doge را بدانيم. ارز دوج کوين (DOGE) يک ارز ديجيتال همتا به همتا است که به عنوان يک سيستم پرداخت سريع و فوري ايجاد شد. ارز ديجيتال dogecoin که مديرعامل يا هيچ نهاد رسمي پشت آن نيست، عمدتاً توسط هولدرهاي پرشور و وفادار آن به جلو رانده مي‌شود.

رمز ارز دوج کوين عمدتاً براي جمع‌آوري سرمايه و انعام آنلاين به توليدکنندگان محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي مثل توييتر و رديت استفاده مي‌شود. همچنين ارز ديجيتال doge به لطف کارمزد تراکنش پايين و حمايت ايلان ماسک توسط تعدادي از شرکت‌ها به عنوان روش پرداخت پذيرفته شده است. ليست کمپاني‌هايي که در حال حاضر پرداخت‌ ارز ديجيتال dogecoin را مي‌پذيرند، شامل موارد زير است:

  • Tesla
  • AMC Theaters
  • GameStop
  • airBaltic
  • Dallas Mavericks
  • EasyDNS
  • Newegg
  • Twitch
  • Gucci
  • BitPay

 

 

 

 

مزايا و معايب دوج کوين چيست؟

اينکه آينده دوج کوين چيست و آيا سرمايه‌گذاري روي رمز ارز doge گزينه مطلوبي است يا نه مستلزم شناخت نقاط ضعف و قوت آن است. در ادامه مزايا و معايب ارز دوج کوين (DOGE) را بررسي مي‌کنيم.

نقاط قوت رمز ارز doge

  • دوج کوين رويکرد بازاريابي منحصربه‌فردي دارد. برخلاف ديگر پروژه‌هاي ارز ديجيتال که به عنوان پروژه‌هاي جاه‌طلبانه و پيشگامي معرفي مي‌شدند، رمز ارز دوج کوين (DOGE) رويکرد خودماني‌تري در پيش گرفت و در عين حال ويژگي‌هاي مطلوبي مانند کارمزد تقريباً صفر، تراکنش‌هاي فوري و استخراج غيررقابتي را ارائه مي‌کند.
  • جامعه کاربران قوي و سرزنده يک امتياز بزرگ براي دوج کوين است. در واقع يکي از خدمات ارز دوج کوين اين بود که اهميت جامعه کاربران در اين صنعت را به همه نشان داد. کاربران پرشور ارز ديجيتال doge اصلي‌ترين دليل ماندگاري و استقبال از آن بوده‌­اند.
  • رمز ارز doge توسط افراد مشهور زيادي پشتيباني مي‌شود. علاوه بر ايلان ماسک که بزرگ‌ترين حامي آن است مي‌توان به مارک کيوبن (ميلياردر معروف) و اسنوپ داگ (رپر آمريکايي) اشاره کرد.
  • ارز دوج کوين (DOGE) جنبه بشردوستانه نيز دارد. اين کوين براي انعام دادن به افراد توليدکننده محتوا در شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌شود. همچنين از ارز ديجيتال dogecoin براي تأمين کمک مالي استفاده شده است. براي مثال، کاربران دوج کوين براي تيم سورتمه‌سواري جامائيکا که در المپيک پذيرفته شده بود اما هزينه‌هاي سفر را نداشت 50 هزار دلار دوج کوين جمع‌آوري کردند.

 

نقاط ضعف رمز ارز doge

  • رمز ارز دوج کوين (DOGE) تا بي‌نهايت قابل استخراج است. اين عرضه نامحدود باعث شده ارز ديجيتال doge رمز ارز کميابي نباشد و رشد آن محدود شود.
  • کاربردهاي محدود: تنها کاربرد ارز ديجيتال dogecoin به عنوان روش پرداخت است و هيچ راهکار ديگري براي افزايش پذيرش آن در نظر گرفته نشده است.
  • مقدار زيادي از کل عرضه رمز ارز doge در اختيار نهنگ‌ها است. براي مثال يک والت حاوي تقريباً 30 درصد از تمام دوج کوين هاي استخراج شده است. نهنگ‌ها مي‌توانند با دستکاري بازار يا فروش ناگهاني باعث زيان ديدن کاربران خرد شوند.
 


:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

بلاک چين مونرو يکي از پرحاشيه ترين و جنجالي ترين رمزارزهاي موجود در عرصه بلاکچين است. اين رمز ارز بدليل ويژگي هايي که دارد همواره مورد توجه و استقبال بوده است بطوريکه همواره يکي از 20 رمزارز برتر جهان رده بندي مي شود. به همين خاطر لازم ديديم در قالب يک مقاله جامع به معرفي مونرو و سازوکار آن بپردازيم.

رمز ارز مونرو در سال 2014 در قالب يک بلاکچين متن باز شروع به کار کرد. مي توان گفت اساس تکنولوژي بلاکچين اين است که يک دفتر کل عمومي وجود دارد که تمام تراکنش هاي انجام شده روي آن ثبت شده و براي کاربران شبکه قابل مشاهده است. ولي بلاک چين مونرو با انديشيدن تمهيداتي بگونه اي طراحي شده است که تراکنش هاي آن غيرقابل پيگيري و شناسايي باشند. بعبارت ديگر تمرکز اصلي مونرو بر روي حفظ حريم خصوصي کاربران و ايجاد فرصت برابر براي تمام افراد براي اجراي برنامه هايشان است.

تاريخچه مونرو

در سال 2014 گروهي از فعالان حوزه بلاک چين با کمک يکديگر پروژه ي مونرو (Monero) را ايجاد کردند. کدهاي پروژه مونرو بر اساس کدهاي پروژه کريپتونوت (CryptoNote) و بايت کوين (Bytecoin) نوشته شده است. کريپتون ت در سال 2012  توسط فردي با نام مستعار نيکولاس ون سيبرهيگن Nicolas van Saberhagen))  معرفي شد. يکسال بعد او با بهبود دادن ويژگي هاي مختلف کريپتونوت وايت پيپر جديدي به نام کريپتونوت 0.2 منتشر نمود، اين نسخه داراي ويژگي هاي کاربردي و مثبتي بود که از آنها در ساختار مونرو نيز استفاده شده است.

بايت کوين اولين رمزارزي بود که از پروتکل مخفي کردن حريم خصوصي کريپتونوت استفاده کرد. ولي با مشخص شدن اين موضوع که تيم توسعه‌ دهنده ارزديجيتال بايت کوين 80% از کل توکن هاي اين پروژه را از قبل براي خود استخراج کرده‌اند، توسط کاربران پس زده شد. سپس گروهي از کاربران به رهبري ريکاردو اسپاگني نسخه جديدي از بايت کوين را طراحي نمودند که هيچ يک از توکن هايش استخراج نشده بود و اعضاي توسعه دهنده اين ارزديجيتالي هيچ سهمي براي خود در نظر نگرفته بودند. به اين ترتيب تمام اعضاي بلاکچين مونرو با يکديگر برابر هستند و بسته به ميزان کار خود مي توانند رمز ارز مونرو بيشتري داشته باشند.

 

آيا هويت بنيان گذاران مونرو فاش شده است؟(آموزش تريد ارز ديجيتال)

تيم توسعه دهنده رمز ارز مونرو در ابتدا شامل 7 نفر بود. 5 نفر از اين افراد ترجيح دادند هويت خود را مخفي نگه دارند. فقط دو نفر به نام‌هاي ريکاردو اسپاگني (Riccardo Spagni) وDavid Latapie  هويت خود را فاش کرده اند.

 

استخراج مونرو فرصتي که همه مي تواند از آن بهره ببرند

هنگام طراحي ارز ديجيتال مونرو بنيانگذاران اين ارز توجه ويژه اي به برابري در بين تمام افراد جامعه داشته‌اند. بهمين دليل تيم سازنده مونرو در هنگام عرضه اوليه هيچ سهمي براي خود در نظر نگرفتند و تمام رمزارزهاي موجود را بر روي شبکه و قابل استخراج قرار داده اند. فرايند استخراج رمز ارز مونرو بسيارآسان است. به اين ترتيب که افراد حتي با پيوستن به استخرهاي استخراج و شروع به استخراج مونرو پاداش دريافت مي کنند. البته ناگفته نماند که براي استخراج مونرو به دستگاه هاي سخت افزاري خاصي نياز نداريد و به راحتي مي توانيد به استخراج مونرو با لپ تاپ شخصيتان بپردازيد. . شايان ذکر است که استخراج يک سکه مونرو تقريبا فقط 2 دقيقه طول مي کشد.

مقياس پذيري رمز ارز مونرو چگونه است؟

يکي از اصلي ترين ايرادات بلاک چين ها محدوديت مقياس پذيري آنهاست و دليل اين مشکل اين است که اندازه بلاک ها همواره ثابت و غيرقابل تغيير هستند. اما بلاکچين مونرو به گونه اي طراحي شده است که با افزايش تعداد تراکنش ها اندازه بلاک نيز بزرگتر مي شود.

آيا سرمايه گذاري بر روي رمز ارز مونرو کار عاقلانه اي است؟ براساس آمار از 15 ژانويه 2020 تا 15 ژانويه 2021 قيمت مونرو 137% افزايش يافته است. در ضمن مونرو بدليل ويژگي‌هايي که دارد يکي از رمز ارزهاي محبوب در بين کاربران است. از سوي ديگر براي استخراج اين رمز نياز به هيچ سخت افزار خاص و گرانبهايي نداريد و مي توانيد با استفاده از رايانه شخصي خود به استخراج ارز ديجيتال مونرو بپردازيد. اين ويژگي ها باعث مي شود که استخراج و حتي خريد رمز ارز مونرو توجيه اقتصادي بالايي داشته باشد.

 

مونرو چگونه از شناسايي کاربران خود جلوگيري مي کند؟

در بلاک چين مونرو تمام اطلاعات مربوط با تراکنش مانند: هويت فرستنده و گيرنده تراکنش و همچنين مقدار ارز منتقل شده به شکل موثري مخفي مي شود و فقط شناسه تراکنش در دفتر بلاکچين قابل مشاهده است. گروه سازندگان مونرو براي حفظ حريم خصوصي کاربران و مخفي کردن هويت آن ها از امضاهاي حلقه اي و آدرس هاي مخفي استفاده کرده اند. 

در انجام تراکنش ها با روش امضاي حلقه اي مقدار تراکنش نيز مخفي مي ماند. به دليل عملکرد خوبي که اين شيوه در مخفي کردن هويت فرستنده و گيرنده و مبلغ تراکنش داشت از سال 2017 استفاده از اين شيوه در تمام تراکنش هاي شبکه مونرو الزامي شد.

انواع آدرس ها در بلاکچين مونرو

بلاک چين مونرو از 4 نوع آدرس مختلف پشتيباني مي کند. کاربران اين شبکه مي توانند با توجه به نوع تراکنشي که مي‌خواهند انجام دهند هر نوع آدرسي را که مايلند ايجاد کنند.

  1. آدرس استاندارد: در ابتداي شروع بکار بلاکچين مونرو فقط آدرس استاندارد در دسترس بود. اما از سال 2019 آدرس هاي جايگزيني به ليست اضافه شدند ولي هنوز هم تعدادي از کاربران از آدرس هاي استاندارد براي دريافت پاداش استخراج استفاده مي کنند.
  2. آدرس هاي ادغام سازي شده: اين آدرس ها در واقع آدرس اصلي مونرو به علاوه يک کد پرداخت هستند و معمولاً توسط صرافي ها مورد استفاده قرار مي گيرند. زيرا به دليل ناشناس بودن تراکنش ها در شبکه مونرو صرافي ها راهي براي فهميدن اينکه تراکنش توسط چه کسي انجام شده است ندارند. پس از کاربران خود مي خواهند تا در هنگام انجام تراکنش کد پرداخت را هم در آدرس تراکنش وارد کنند تا مشخص شود چه کسي تراکنش را انجام داده است.
  3. آدرس هاي مخفي: آدرس هاي مخفي يکبار مصرف هستند. در اين حالت مبلغ مورد نظر مستقيما از يک آدرس به آدرس ديگر واريز نمي شود. سازوکار آدرس هاي مخفي به اين شکل است که فرستنده به صورت تصادفي و يکبار مصرف آدرس مضاعفي ايجاد مي کند. سپس رمز ارز مورد نظر به آن آدرس واريز مي کند. پس از آن گيرنده مي تواند با استفاده از کليد خرج عمومي که در اختيار دارد ارز ديجيتال مورد نظر را برداشت کند. به اين ترتيب به دليل وجود آدرس واسطه پي بردن به ارتباط بين آدرس کيف پول گيرنده و فرستنده غير ممکن مي شود.

امضاي حلقه اي چيست و چه کاربردي دارد؟

در بلاکچين مونرو براي انجام هر تراکنشي فرستنده و گيرنده به همراه ده ميکسين يک حلقه را تشکيل مي دهند. 

ميکسين چيست؟  ميکسين ها در واقع سايه تراکنشهاي قديمي هستند که پيش از اين بر روي بلاک چين تراکنش انجام داده اند. با اضافه شدن ميکسين ها به حلقه تراکنش شناسايي اينکه کدام يک از افراد گيرنده و کدام يک فرستنده است کاملاً غيرممکن مي شود.

چرا هر 2 سال يک هارد فورک بر روي بلاک چين مونرو رخ مي دهد؟

بنيانگذاران مونرو معتقد بودند که همه افراد جامعه بايد براي بدست آوردن XMR شانس يکساني داشته باشند. به همين دليل سيستمي بر روي مونرو طراحي نمودند که به صورت برنامه ريزي شده هر دو سال يک فورک سخت ( هارد فورک) انجام شود. طي هر هارد فورک نواقص بلاکچين مونرو برطرف و امنيت آن افزايش ميابد. در نتيجه هر فورک الگوريتم استخراج نيز تغيير مي کند، به اين ترتيب اگر ماينرهايي منطبق با ساختار مونرو توليد شده باشند با انجام اين پروژه فورک بدون استفاده مي شوند. در نتيجه از استخراج مونرو تمرکززدايي مي شود و همه فرصت برابري براي بدست آوردن پاداش استخراج مونرو خواهند داشت.

مزاياي بلاکچين مونرو 

  • بلاک چين مونرو حريم خصوصي کاربران را به طور کامل حفظ مي کند و کاملا غيرقابل ردگيري مي باشد.
  • هر فردي مي تواند به استخراج مونرو با لپ تاپ خود بپردازد و استخراج اين رمزارز در انحصار ماينرها نيست.
  • براي حفظ ارزش XMR روند صدور رمز ارزهاي جديد بسيار آهسته و کند انجام مي شود. براساس اطلاعات تخمين زده مي شود حدود 117 سال زمان لازم است تا مقدار XMR هاي موجود به دو برابر مقداري که در عرضه اوليه صادر شده بود، برسد. 
  • بلاکچين مونرو بصورت پويا طراحي شده است. به اين معنا که ميزان اندازه بلاکها هيچ محدوديتي ندارد و با افزايش تعداد تراکنش ها اندازه بلاک ها هم بزرگتر مي شود.
  • شبکه مونرو به کاربران خود اجازه مي دهد تا تصوير حساب خود را با ديگران به اشتراک بگذارند، بدون اينکه که توکن هاي درون حساب به خطر بيوفتند. به اين ترتيب اگر لازم باشد براي انجام معامله اي به گيرنده ثابت کنيد که مقدار معيني XMR داريد، مي توانيد دارايي خود را به او نشان بدهيد. و در عين حال مطمئن باشيد که رمز ارز مونرو شما غيرقابل دسترس و در امنيت مي باشد.

معايب رمز ارز مونرو چيست؟

  1. بدليل غيرقابل ردگيري بودن تراکنش ها در بلاکچين مونرو خلافکاران به طور گسترده از اين رمزارز براي انجام معاملات غير قانوني استفاده مي کنند. بطوريکه مونرو تبديل به رمز ارز محبوب فعالان بازار دارک وب شده است. اين مسئله باعث ايجاد بدبيني نسبت به بلاک چين مونرو شده است. 
  2. با وجود اينکه در بلاک چين مونرو تلاش بر اين است که همه افراد شانس برابر براي استخراج XMR داشته باشند. ولي براساس اطلاعات منتشر شده تقريباً 43% استخراج اين رمز ارز توسط چند استخر کنترل مي شود. 
  3. رمز ارز مونرو توسط بسياري ازکيف پول هاي سخت افزاري پشتيباني نمي شود. به همين دليل محافظت از XMR  بصورت ايمن کمي سخت است.

سخن آخر

استفاده گسترده از ارز ديجيتال مونرو در معاملات غير قانوني باعث شده است دولت ها و گروهي از کاربران ديد منفي نسبت به اين ارز ديجيتال داشته باشند. 

اما بر اساس آمار رمز ارز مونرو در چند سال گذشته همواره يکي از 20 ارز محبوب در بازار ارزهاي ديجيتال بوده است. بسياري ارز ديجيتال مونرو را با ويژگي غيرقابل ردگيري بودن و امنيت بالاي حريم خصوص کاربران مي شناسند. ولي اين ارز ديجيتالي ويژگي هاي مثبت بيشتري دارد که ما در اين مقاله سعي کرديم بطور مختصر به معرفي مونرو و ويژگي هاي برجسته آن بپردازيم. 

 


:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در پاسخ به سوال اتريوم چيست؛ در يک کلام بايد گفت اين ارز يک شبکه‌ي مبتني بر بلاکچين است. از آن‌رو که بلاکچين را اين روزها همه با نام بيت‌ کوين مي‌شناسند؛ اين تصور ايجاد شده است که اين توکن هم يک ارز ديجيتال است. اما اين گونه نيست؛ اتريوم يک پلتفرم براي اجراي برنامه‌هاي غير متمرکز و قراردادهاي هوشمند بدون دخالت واسطه‌ها است. در واقع بيت‌ کوين در تلاش براي حذف واسطه‌هاي مالي بوده است؛ اما بلاکچين آن هدف خود را در غيرمتمرکز کردن همه‌چيز و حذف نظارت‌هاي سليقه‌اي در دنياي وب قرار داده ‌است. اگر شما هم قصد خريد Ethereum و سرمايه‌گذاري روي اين رمزارز را داريد بهتر است در ادامه با ما همراه باشيد زيرا در اين مقاله به اين سوال پاسخ خواهيم داد.

 

ارز ديجيتال اتريوم چيست؟ 

همان‌طور که گفتيم، eth يک سيستم آزاد و عمومي بر پايه‌ي فناوري بلاکچين است که داراي مرورگر،‌ زبان برنامه‌نويسي و سيستم پرداخت مخصوص به خود است. اين ارز هيچ کنترل کننده‌ي واحد و مرکزي ندارد و هزاران سيستم کامپيوتري به صورت داوطلبانه در گوشه و کنار دنيا آن ‌را کنترل مي‌کنند. اين کاربران نود يا گره نام دارند و امنيت شبکه نيز به عهده‌ي آن‌ها است.

در اين ارز خبري از ثبت داده‌ها بر روي يک سرور مرکزي و به صورت محرمانه نيست. تمامي اطلاعات موجود در شبکه به طور کامل ميان نود‌ها توزيع شده است و هر گره يک کپي از تمامي داده‌هاي بلاکچين در اختيار دارد.

به طور کلي، در پاسخ به اين سوال که ارز Ethereum چيست مي‌توان گفت شبکه به طور کامل خود مختار است و هيچ شخص، سازمان يا نهادي مديريت و کنترل آن‌را بر عهده ندارد. نحوه خريد ETH نيز پيچيدگي خاص ندارد و شما با افتتاح حساب در يک صرافي امن مي‌توانيد اين ارز را معامله کنيد.

چرا Ethereum به وجود آمد؟

اين شرکت‌ها تيم‌هاي تخصصي خودشان را در جهت ذخيره و ايمن‌سازي اطلاعات گسترش داده‌اند و هزينه‌هاي مرتبط با زمان کار و انجام آن را مي‌پردازند؛ لذا استفاده از اين شرکت ها فوايدي بسياري دارد.

اما همراه با اين تسهيلات، معايبي نيز وجود دارد؛ همان‌طور که مي‌دانيم و ياد گرفته‌ايم، يک هکر يا دولت‌ها مي‌توانند بدون اطلاع شما به فايل‌هايتان دسترسي داشته باشند که مطمئناً دلخواه شما نيست. اين کار را از طريق اعمال نفوذ يا حمله به يک شخص ثالث (طرف سوم) انجام مي‌دهند و به اين معناست که مي‌توانند اطلاعات شما را بدزدند، افشا کنند يا تغيير دهند.

برايان بهلندورف (Brian Behlendorf)، سازنده‌ي سرور اينترنتي apache، براي اينکه اين نوع طراحي را در واقع «گناه اصلي اينترنت» بنامد، يک سري اقدامات انجام داده است. بهلندورف و امثال وي اين عقيده را دارند که اينترنت هميشه بايد غير متمرکز باشد.

در راستاي غير متمرکز کردن اينترنت، جهشي در تکنولوژي به نام بلاکچين روي داده است و اتريوم در ساختار همين شبکه سعي در غيرمتمرکز کردن اينترنت دارد. در حالي که بيت کوين سعي مي‌کند سيستم بانکداري آنلاين و پرداختي را تغيير دهد، اين ارز اين هدف را دنبال مي‌کند که با استفاده از بلاکچين، طرف سوم (واسطه‌ها) را حذف کند.

طرف سوم يا همان شخص ثالث اينترنتي، همان‌هايي هستند که کار ذخيره‌سازي اطلاعات، انتقال پول و ثبت ابزارهاي مالي پيچيده را انجام مي‌دهند. جوزف لوبين يکي از توسعه دهندگان آن گفته است:

Ethereum ايجاد شده است تا براي حل نمودن امورات زندگي‌مان به بانک و نهادهاي مشابه ديگر احتياج نداشته باشيم.

اتريوم و سيستم‌هاي جهاني 

به طور خلاصه، اين ارز مي‌خواهد يک کامپيوتر جهاني بشود تا بتواند مدل «مشتري-سرور» فعلي را غير متمرکز و مردمي‌تر کند. با وجود اين ارز، سرورها و کلودها توسط هزاران کاربر به اصطلاح گره‌هايي (node) که از داوطلبان از سراسر جهان تشکيل شده است، جابجا مي‌شوند. اين همان معناي يک کامپيوتر جهاني است. چشم انداز اين است که بتواند چنين عملکردي را براي هر مردمي در هر جاي جهان فراهم کند.

اگر يک  گشت و گذار ساده در فروشگاه‌هاي فروش برنامه (application) داشته باشيم، مي‌توانيم تنوعي از مربع‌هاي رنگي ببينيم که همه چيز از بانکداري تا برنامه‌هاي تناسب اندام و برنامه‌هاي پيام‌رسان را اراه مي‌دهند.

اين برنامه‌ها به خود شرکت يا به يک طرف سومي نياز دارند تا اطلاعات کارت بانکي و ديگر اطلاعات شخصي را در خود ذخيره کنند. انتخاب برنامه توسط ما نيز به وسيله‌ي شخص ثالثي اداره و کنترل مي‌شود؛ دقيقا همان‌طور که اپل و گوگل مسئوليت برنامه‌هاي خاصي که ما بتوانيم دانلود کنيم را برعهده دارند و از آنها محافظت مي‌کنند.

اگر تمام مسائلي که در مورد اين ارز گفته شد محقق شود، کنترل اطلاعات را در اين نوع خدمات به خود دارنده اطلاعات و حق و حقوق را به خود نويسنده باز مي‌گرداند.

در اين توکن هدف اين است که ديگر يک نهاد مستقل کنترلي، روي نوشته‌هاي ما وجود نداشته باشد و ديگر کسي هم نتواند برنامه‌اي را از طرف خود به ناگاه قطع کند و نوشته‌هاي ما را بردارد!  تنها و فقط خود کاربر مي‌تواند اطلاعات را تغيير دهد.

به معناي ديگر، هر بار که ويرايشي انجام دهيم و ذخيره‌اش کنيم يا نوشته‌هايمان را پاک و يا اضافه کنيم، همان گره‌هاي موجود در شبکه اين تغييرات را ثبت خواهند کرد.

اتريوم از کجا آمده است؟ و تحليل ارز ديجيتال

تاريخچه اتريوم با ويتاليک بوترين گره خورده است. در سال 2013 ويتاليک بوترين (Vitalik Buterin) وايت پيپر اتريوم، را براي دوستان خود ارسال کرد تا آن‌ها نظرات و انتقادات خود را در رابطه با نظريه‌ي او بيان کنند؛ اما پاسخي دريافت نکرد. او در سال 2014 نظريه‌ي خود را عمومي کرد و در سال 2015 بلاکچين آن را راه‌اندازي کرد.

ميهاي اليسي (Mihai Alisie)،آنتوني دي لوريو (Anthony Di Iorio) و چارلز هاسکينسون (Charles Hoskinson) در کنار ويتاليک بوترين و جوزف لوبين، بنيان‌گذاران اين شبکه بودند. بوترين سعي کرد بلاکچين بيت‌ کوين را ارتقا دهد و در بلاکچين خود قرارداد هوشمند بدون واسطه و برنامه‌ها غير متمرکز را پياده کند. پس از مدتي نيز از رمزارز بومي «اتر» رونمايي کرد.

ويتاليک در يک از مصاحبه‌هاي خود گفت که قصد دارد با حفظ Ethereum به عنوان پلتفرم مرتبط با بلاکچين، بر مسائل فني آن تمرکز داشته باشد و با بهبود امنيت آن آينده‌اي جديد براي آن بسازد.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

به بلاک چين (blockchain) مي‌توان به عنوان يک دفتر حسابداري نگاه کرد که تمام فعاليت‌ها، نقل و انتقالات، مالکيت ها و ارزش‌گذاري‌هاي واحدهاي پولي ديجيتال را درون خود ثبت و ضبط مي‌کند. بلاکچين تعداد محدودي از انتقالات را درون خود دارد که با گذر زمان اين مقدار افزايش پيدا مي‌کند. بلاک چين کاربردهاي بسيار زياد فراتر از رمز ارز دارد. اما معمولاً فناوري بلاک چين به واسطه بيت کوين شناخته مي‌شود و از همان ابتدا بيت کوين توانست افراد زيادي را به خود جلب کند. زيرا هم يک نوآوري انقلابي محسوب مي‌شد و هم براي عموم آزاد بود. درواقع، يک شبکه غيرمتمرکز و مستقل که در آن کاربران عادي مسئوليت ضمانت و تاييد تراکنش‌ها را بر عهده داشتند. با اين حال بلاک چين براي بيتکوين مانند اينترنت است براي ايميل. يک سيستم الکترونيکي بزرگ که روي آن مي‌توان اپليکيشن ساخت و ارز فقط يکي از آن‌هاست. درواقع بلاک چين بستري است که باقابليت‌هاي خاصي که ارائه مي‌کند، پتانسيل لازم براي ارائه پاره‌اي خدمات و فناوري‌ها را براي متخصصان فراهم مي‌کند. رمز ارز ازجمله اتريوم يکي از اين کارکردهاست. ارزهاي ديجيتال مانند اتريوم و بيت کوين بااينکه نرم‌افزار مبتني بر بلاک چين هستند اما تفاوت‌هايي ازلحاظ کاربرد و توانايي با يکديگر دارند.

رمز ارز چيست؟

رمز ارز‌ها از پروتکل هاي رمزگرافيکي و يا کد‌هاي فوق‌العاده پيچيده براي رمز‌گذاري ديتاهاي حساس و انتقال آن‌ها استفاده مي‌کنند تا معاملات امني را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها اين پروتکل‌‌ها را بر پايه اصول پيچيده رياضيات و مهندسي کامپيوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غيرقابل نفوذ مي‌کند. اين پروتکل‌ها همچنين هويت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفي نگه مي‌دارد و رديابي و پيدا کردن آن‌ها را براي هر کسي و هر دولتي دشوار مي‌کند. رمز ارزها همچنين براي کنترل شدن غير متمرکز خود شناخته مي‌شوند. اين به آن معناست که تمام فعاليت‌ها و ارزش‌هاي اين بازار توسط همان کد‌هاي پيچيده کنترل و ارزيابي مي‌شوند و بانک‌ها و يا مقامات دولت ها کنترلي روي آن‌ها ندارند. ارزهاي ديجيتال امکان معامله شدن توسط ارزهاي واقعي را نيز دارا مي‌باشند و شما مي‌توانيد در بعضي از مارکت هاي خاص و صرافي هاي شناخته شده، مانند بايننس (Binance)، ارز‌هاي ديجيتال خود را با دلار، پوند، يورو و غيره جايگزين کنيد. خطر اصلي در همين مرحله اتفاق مي‌افتد جايي که هکر‌ها و بدافزار‌ها امکان بلوکه کردن پول شما را در حين اين انتقال دارا هستند.

رمز ارز ها 7 خصيصه کليدي دارند:

 1- ديجيتالي بودن: رمز ارز ها فقط به صورت ديجيتالي و بر روي کامپيوترها وجود دارند. هيچ سکه يا اسکناسي در کار نيست. هيچ پولي به عنوان پشتوانه در بانک‌هاي مختلف مثل بانک مرکزي براي رمز ارز ها وجود ندارد!

2- غير متمرکز: رمز ارز ها سرور مرکزي ندارند. آن‌ها معمولاً در ميان شبکه‌اي از هزاران کامپيوتر توزيع شده‌اند. شبکه‌هايي که سرور مرکزي نداشته باشند، شبکه‌هاي غير متمرکز ناميده مي‌شوند.

3- همتا به همتا: رمز ارز ها به صورت آنلاين از يک شخص به شخص ديگر منتقل مي‌شوند. کاربران رمز ارز از طريق بانک، پي‌پال (PayPal) يا فيسبوک با هم در ارتباط نيستند. آن‌ها بدون واسطه با يکديگر داد و ستد دارند. در دنياي پول فيات، بانک‌ها، پي‌پال و فيسبوک به عنوان اشخاص ثالث معتمد شناخته مي‌شوند. اما در دنياي رمز ارز ها هيچ شخص ثالث معتمدي وجود ندارد!

4- نام مستعار: اين مورد يعني براي استفاده از رمز ارز ها يا به تملک درآوردن آن‌ها لازم نيست حتما اطلاعات شخصي خود را ارائه کنيد. شما مي‌توانيد با يک نام مستعار و به صورت ناشناس به معامله رمز ارزها بپردازيد.

5- بدون نياز به اعتماد: عدم وجود اشخاص ثالث معتمد به معناي اين است که براي استفاده از سيستم لازم نيست لزوماً به شخص يا سازمان ديگري براي نظارت و کنترل دارايي خود اعتماد کنيد. کاربران در همه حال کنترل کامل پول و اطلاعات خود را در اختيار دارند.

6- رمزنگاري ‌شده: هر کاربر کد ويژه‌اي دارد که از دسترسي ساير کاربران به اطلاعات او جلوگيري مي‌کند. به اين عمل رمزنگاري گفته مي‌شود و هک کردن آن تقريباً غيرممکن است. اين‌جاست که بخش Crypto از اصطلاح Cryptocurrency وارد بازي مي‌شود. Crypto به معناي رمزنگاري شده و مخفي شده است. وقتي اطلاعات از طريق رمزنگاري مخفي مي‌شود، اصطلاحاً مي‌گويند اطلاعات رمزنگاري شده است.

7- جهاني: هر کشور ارز مخصوص به خودش دارد که به آن ارز فيات مي‌گويند. انتقال ارزهاي فيات در سطح جهاني کار دشواري است. رمز ارز ها را به راحتي مي‌توان به سراسر جهان ارسال کرد. ارزهاي رمزنگاري ‌شده به ارزهاي بدون مرز موسوم‌اند!

 

تاريخچه رمز ارزها و اهرم در ارز ديجيتال

ارز‎هاي ديجيتال مدت‌ها قبل از اينکه اولين ارز مجازي به وجود بيايد، به عنوان يک ساختار تئوريک وجود داشت تا بتواند جايگزيني براي مدل‌ فعلي مبادلات و پول‌هاي رايج بشود. در اوايل دهه 80 ميلادي يک رمزنگار آمريکايي با نام David Chaum الگوريتمي را با نام “blinding” طراحي کرد که در رمز‌گذاري مدرن وب امروزي نيز به عنوان هسته مرکزي به کار گرفته مي‌شود. اين الگوريتم فضايي امن و غيرقابل ردگيري براي انتقال پول بين دو طرف معامله را فراهم مي‌کرد و يک پول الکترونيکي با نام blinded money براي انتقالات استفاده مي‌شد. در اواخر دهه 80 Chaum به هلند نقل مکان کرد و سعي در تجاري سازي blinded money داشت و شرکتي با نام DigiCash را در آنجا تاسيس نمود و واحدهاي پولي را بر پايه الگوريتم طراحي شده خودش به کار مي‌گرفت.

برخلاف بيت کوين و اکثر ارز‌هاي ديجيتال امروزي، blinding money و اين کمپاني کنترل غير متمرکز نداشتند و درست مثل بانک‌ها عمل مي‌کردند. شايد اين يکي از دلايلي بود که در حال حاضر چيزي از اين موضوع و اين کمپاني نمي‌شنويم. بعد از فشار‌هاي بانک مرکزي هلند براي محدود کردن معامله DigiCash  تنها با بانک‌هاي رسمي و همکاري ناموفق با مايکروسافت براي پرداخت‌هاي درون ويندوز با استفاده از اين پول الکترونيکي، DigiCash کم کم در اواخر دهه نود ميلادي رو به ورشکستگي و فراموشي حرکت کرد. در همان زمان يکي از دستياران Chaum با نام Nick Szabo پولي با نام Bit Gold را اختراع کرد که از سيستم بلاک چين استفاده مي‌کرد و پايه و پدر رمز‌ ارزهاي امروزي بود، ولي درست مثل DigiCash هيچگاه معروف نشد و به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفت.

بعد از DigiCash مطالعات در زمينه اين نوع از پول گسترش يافت و يکي از مهم‌ترين و قابل توجه ترين پول هاي اينترنتي رايج آن زمان که در آمريکا استفاده مي‌شد، e-gold نام داشت. e-gold توسط يک شرکت تکنولوژي واقع در فلوريدا با نام مشابه ساخته شده بود و خدماتي براي خريداران طلاي الکترونيکي ارائه مي‌داد. کاربران مي‌توانستند اين پول را خريد و فروش کنند و در ازاي آن طلاي واقعي و يا دلار دريافت کنند. gold در دوران اوج خودش در سال‌هاي 2005 و 2006 ميليون‌ها اکانت فعال داشت و همين موضوع باعث شد که هکرها يک مکان فوق‌ العاده براي به دست‌ آوردن و دزديدن پول را پيدا کنند. از بين رفتن ميليون ها سرمايه و مشکلات قانوني که هر ثانيه بر سر اين کمپاني سرا زير مي‌شد در نهايت باعث شد که فشار بيش از حد وارد بر e-gold کار خودش را بکند و اين پول مجازي نهايتا در سال 2009 به طور کامل بسته شد.

بيت کوين به عنوان اولين ارز ديجيتال مدرن شناخته مي‌شود که داراي کنترل غيرمتمرکز بود و براي تبادلات مالي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. بيت کوين براي اولين بار در يک مقاله نوشته شده توسط Satoshi Nakamoto به دنيا وارد شد. در اوايل سال 2009 Nakamoto بيت کوين را وارد بازار کرد و گروهي از افراد مشتاق و توسعه‌دهندگان شروع به تبادل و استخراج بيت‌ کوين کردند. در اواخر سال 2010 ميلادي تعداد ديگري از رمز‌ ارزها مانند Litecoin نيز وارد کار شده بودند. در اواخر سال 2012 وردپرس اولين کمپاني بزرگي بود که پرداخت هزينه‌ها با بيتکوين را به رسميت شناخت و از آن بهره برد. در ادمه کمپاني‌هاي ديگر مثل مايکروسافت، Expedia و… بيت کوين را وارد معاملات خود کردند و هم اکنون صد‌ها کمپاني بزرگ و کوچک از مهم‌ترين و معتبر ترين رمز ارز دنيا براي پرداخت‌هاي خود استفاده مي‌کنند. بعد از ظهور بيت کوين تعداد زيادي ارز‌هاي ديجيتال ديگر وارد بازار جهاني شدند.

سودآوري رمز ارزها

اين موضوع را بايد در نظر داشت که بسياري از افراد از طريق رمز ارز وعده ثروت يک شبه مي‌دهند. بايد مراقب باشيد که گول افرادي سودجو را نخوريد. درست است سرمايه‌گذاري در رمز ارز ممکن است درآمدي بيشتر از بورس اوراق بهادار يا صندوق سرمايه گذاري داشته باشد. شما ممکن است با 1000 دلار سرمايه‌گذاري در بيت کوين، اتريوم و … در يک سال بيش از 300 درصد سود کسب کرده باشيد. با اين حال بايد اذعان داشت که وقتي صحبت از ارزهاي رمزنگاري شده مي‌شود شک و ترديد زيادي وجود دارد که بازدهي آن فقط براي يک سال است و چشم‌اندازي از آينده آن وجود ندارد. اما شواهد تاکنون نشان داده است که ارزهاي رمزنگاري شده واقعي هستند و به طور فزاينده‌اي توليد مي‌شوند تا بمانند.

بنابراين توصيه مي‌شود اگر در مرحله حدس و گمان به سر مي‌بريد سرمايه‌گذاري کوچک در اين مقوله کنيد چون مي‌توانيد درآمد زيادي کسب کنيد. اگر بتوانيد با صرف اندک پول از اين طريق درآمد زيادي را کسب کنيد برنده هستيد و اگر سرمايه خود را ازدست داديد شکست سنگيني نخورده‌ايد. اگر با منابع معتبر در زمينه آموزش کسب درآمد از طريق رمز ارز آشنايي داشته باشيد همگي متفق القول هستند که سرمايه‌گذاري در رمز ارز ثروتي يک شبه نيست و مستلزم زمان و هزينه براي کسب مهارت و تجارت در آن است.

در ادامه به ماينينگ و تريد ارز ديجيتال که دو روش از مهم‌ترين روش‌هاي کسب درآمد از رمز ارز هستند مي‌پردازيم.

ماينر چيست؟

دستگاه ماينر يا Asic اصطلاحي است که براي دستگاه‌هاي استخراج رمزارزها به‌کار برده مي‌شود و درحال حاضر اين دستگاه‌ها بسيار متنوع هستند. در سراسر جهان افرادي که به کار استخراج رمزارزها اعم از بيت‌کوين يا ساير ارزهاي رمزنگاري شده مشغول هستند، ماينر مي‌گويند و آن‌ها تلاش مي‌کنند با استفاده از ابزارهاي متنوع استخراج به تعداد بيشتري از رمزارزهاي استخراج نشده دست يابند و با فروش آنها به سود و درآمدزايي دست پيدا کنند. به طور کلي ماينينگ فرآيند تأييد تراکنش‌هاي رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزيع استخراج است. اين فرآيند به غيرمتمرکز سازي شبکه رمزارزها و افزايش امنيت شبکه کمک مي‌کند و در نهايت رمزارز جديد ايجاد مي‌کند. به شکل کاملاً ساده تراکنش‌هاي تأييد شده در بلوک‌ها جمع مي‌شوند و براي اضافه شدن اين بلوک‌هاي تازه به زنجيره بلوک‌هاي موجود يک پازل کدگذاري وجود دارد که از پيچيدگي‌هاي بالايي برخوردار است و بايد حل شود. هر سيستمي که اين پازل را حل کند پاداش مي‌گيرد.

براي انجام فرآيند ماينينگ به چه چيزهايي نياز است؟

اگر دشواري استخراج و هزينه‌هاي استخراج بيت‌کوين براي شما مشکلي ايجاد نمي‌کند، براي ورود به دنياي ماينرها سه مرحله قابل اجرا وجود دارد:

  • خريد دستگاه استخراج
  • بکارگيري يک کيف پول امن و مناسب
  • پيوستن به يک استخر براي انجام فرآيند استخراج

در ادامه به ماينينگ و تريد ارز ديجيتال که دو روش از مهم‌ترين روش‌هاي کسب درآمد از رمز ارز هستند مي‌پردازيم.

 


:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اگر شخصي از شما بپرسد «بازار کريپتو چيست؟» چه پاسخي براي او داريد؟ ساده‌ترين تعريف را چگونه مي‌توانيم توضيح دهيم تا همه آن را درک کنند؟ اگر شما سرمايه‌گذاري باشيد که مدت‌هاي زيادي در مارکت حضور داشته‌ايد، قطعا مي دانيد بازار کريپتو پيچيده است! اما چطور مي‌توان اين پيچيدگي را ساده کرد؟

 

بياييد براي درک عميق‌تر بازار کريپتو سفري در اين دنياي پيچيده و جذاب داشته باشيم تا در نهايت بتوانيم مفهومي ساده و روان براي توضيح آن پيدا کنيم. سفر ما از کجا بايد شروع شود؟ چه زماني اين بازار شکل گرفت؟

همه چيز با بيت کوين شروع شد:(چطور وارد بازار ارز ديجيتال شويم)

بيت کوين اولين ارز ديجيتال موفق در دنياي رمزنگاري شده است که مي‌تواند بهترين نمونه براي بررسي منظور ما از «بازار کريپتو» باشد. زماني که ساتوشي ناکاموتو، خالق مرموز Bitcoin، اين ارز ديجيتال را به صورت عمومي معرفي کرد، ايده خود را تقريبا اين چنين توضيح داد:

بيت کوين يک ارز همه‌منظوره براي جايگزيني يا تقويت ارزهاي فيات صادر شده توسط دولت‌ها ايجاد شد.

به عبارتي ايده او اين بود که بتوانيم به مغازه لباس‌فروشي برويم و به همان راحتي که با کارت اعتباري خريد مي‌کرديم، با انتقال بيت کوين هزينه خريد را پرداخت کنيم. با پيشرفت تکنولوژي استفاده از پول‌هاي کاغذي بسيار کاهش يافته است.

در نتيجه مي‌توان گفت منطقي است تا ارز جديدي داشته باشيم که از پيشرفت‌هاي فناوري محاسباتي و شبکه‌اي بهره ببرد و مصرف‌کنندگان را از محدوديت‌هاي ارزهاي دولتي و کارت‌هاي بانکي با قوانين و مقررات رها کند.

علاقه‌مندان به ارزهاي ديجيتال براي توصيف آينده پول ديجيتالي که آرزوي آن را دارند عبارت کوتاهي را به‌کار مي‌برند: «خريد يک فنجان قهوه با بيت کوين».

 

با گذشت زمان آينده‌اي که دوستداران بيت کوين براي آن متصور شده بودند، رخ داد. پلتفرم‌هاي آنلايني به‌وجود آمدند تا افراد بتوانند خريد و فروش بيت کوين را خيلي راحت‌تر از گذشته انجام دهند؛ حتي امکان تبديل بيت کوين به فيات نيز امکان‌پذير شد.

توسعه اين پلتفرم‌هاي آنلاين يا همان صرافي‌هاي ارز ديجيتال باعث شد تا خريد و فروش بيت کوين با ارزهاي فيات رايج شود؛ به اين صورت که مقداري از دارايي خود را به بيت کوين تبديل مي‌کردند و منتظر افزايش قيمت آن مي‌ماندند تا در نهايت کوين‌هاي خود را بفروشند و سودي به جيب بزنند.

حال بيت کوين علاوه بر هدف اصلي خود به عنوان يک ارز ديجيتال، به يک دارايي با ارزش براي سرمايه‌گذاري نيز تبديل شده است.

پلتفرم‌هاي آنلاين معاملات و سرمايه‌گذاري‌ها روي بيت کوين، محبوبيت اين ارز ديجيتال را بيشتر از پيش افزايش دادند و در نهايت به سمت تشکيل بازار کريپتو سوق داده شدند؛ طوري که حجم بازار در حال حاضر برابر با 858 ميليارد دلار است!

در چند هزار ضرب کنيد!

از سال 2009 که بيت کوين شروع به‌کار کرد تاکنون هزاران ارز ديجيتال توسعه يافتند و هر يک از آن‌ها هدف اصلي خاصي دارند. البته قابل ذکر است که به هر يک از آن‌ها به ديد سرمايه‌گذاري مي توان نگاه کرد؛ در صورتي که پروژه ارزش سرمايه گذاري کردن را داشته باشد.

بيت کوين صنعتي جديد را به دنيا معرفي کند و  توانست بازارهاي اقتصادي بزرگ جهان را کنار بزند؛ همين موضوع باعث شد تا رهبران بازارهاي اقتصادي بزرگ مجبور شوند پيشرفت آن را تماشا کنند و براي ورود به بازار کريپتو و اين دنياي جذاب و پرمخاطب به دنبال رويکردهاي نو و متفاوت باشند.

 

در حال حاضر تيم‌هاي استارتاپي و سازمان‌هاي کوچک و بزرگ بسيار زيادي در حال عرضه کوين‌ و توکن‌ خود به بازار کريپتو هستند. برخي از اين تيم‌ها با ارائه فناوري‌هاي جديد و نوآورانه تلاش مي‌کنند تا دنياي بلاک چين را بهبود ببخشند، بعضي ديگر توسط تيم‌ها و افراد سرشناس و خوبي پشتيباني مي‌شوند؛ بعضي افراد سودجو نيز با ساخت پروژه‌هاي اسکم به دنبال خرابکاري و کلاهبرداري هستند که بايد مراقب چنين پروژه‌هايي باشيد.

در کل تمام اين پروژه‌ها با اهداف خاص و در حوزه‌هاي مختلفي مانند سرمايه‌گذاري، امور مالي، NFTها، قراردادهاي هوشمند و…، همچنين خريداران و فروشندگان، بازار کريپتو را تشکيل مي‌دهند. تمام پروژه‌هاي کريپتويي با وجود سرمايه‌گذاران و معامله‌گران در کنار هم مي‌توانند باعث جذابيت اين دنياي اغواکننده و محبوب شوند.

تفاوت بازار کريپتو با ساير بازارها

بازارهاي مالي انواع متفاوتي دارند که ويژگي دارايي‌هاي هر يک از آن‌ها و معامله‌گران مشخصات هر بازار را تعيين مي‌کنند؛ بازار کريپتو، فارکس(بازار تبادل ارز خارجي)، سهام، اوراق قرضه، کالا و… نمونه‌هايي از محبوب‌ترين بازارهاي مالي هستند. 

از آنجا که هنوز براي بازار کريپتو قانون‌گذاري شفافي انجام نشده است، مي‌توان گفت هر دارايي که در اين بازار آزاد و قانون‌گذاري نشده مبادله شود، مي‌تواند داراي نوسانات زيادي باشد. در نتيجه بارزترين و مهم‌ترين ويژگي اين مارکت نوسانات زياد آن است.

آيا نوسانات در يک بازار به عنوان ويژگي منفي شناخته مي‌شود؟ خير – قطعا چنين نوساناتي در يک بازار نمايانگر ديد منفي نخواهد بود. هر بازار قدرتمندي در ابتداي تولد و سال‌هاي اوليه شکل‌گيري با چنين نوساناتي روبه‌رو شده است. به عنوان مثال، بازار طلا در سال 1969 که اوايل شکل‌گيري‌اش بود و هنوز قانون‌گذاري نشده بود، نوسانات زيادي را تجربه کرد.

 

درک ارزش و روش انتقال ارزش در بازار کريپتو

همانطور که گفتيم يکي از ويژگي‌هاي اين بازار نوسانات زياد آن است، اما چرا نوسان در بازار کريپتو بيشتر از ساير بازارها است؟ يکي از مشکلاتي که باعث به وجود آمدن نوسانات مي‌شود، تفاوت در درک ارزش ذاتي ارزهاي ديجيتال به عنوان هدف اصلي ساخته شده آن‌ها، همان ايده «خريد يک فنجان قهوه با بيت کوين» يا انتقال ارزش با مفهوم ذخيره ارزش است.

ذخيره ارزش مفهومي است که مي‌گويد: کالا يا دارايي خاصي در آينده، با توجه به پيش‌بيني‌ها، مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ در نتيجه عملکرد افراد شامل پس‌انداز و تبادل آن با کالاها يا خدمات مي‌شود.

هر شي يا مفهومي که به عنوان انتقال دارايي از هر صورتي به شکل يک کالا بين دو معامله‌گر انجام شود را انتقال ارزش مي‌گويند که ايده اصلي ارزهاي ديجيتال در بازار کريپتو نيز همين موضوع است.

با توجه با اين تعريف‌ها بي‌ثباتي بازار ارزهاي ديجيتال، مخصوصا بيت کوين را مي‌توانيم به ابهامات بحث ذخيره ارزش ربط دهيم؛ اما در بخش انتقال ارزش تا حدود زيادي مي‌توانيم بگوييم موفق شده‌اند.

تغيير قيمت در بازار کريپتو

تغيير قيمت در بازار کريپتو همانند ساير بازارها يک عامل بسيار مهم دارد: تفاوت بين عرضه و تقاضا. اين تفاوت بين عرضه و تقاضا در هر حرکت بازار کاملا مشهود است؛ به عبارتي ساده‌تر، «عرضه» کل ارزهاي ديجيتال يا همان دارايي‌هاي افرادي است که تمايل به فروش آن‌ها دارند و افرادي که اين دارايي‌ها را خريداري مي‌کنند «تقاضا» را تشکيل مي‌دهند.

حال با توجه به اين تعاريف مي‌توانيم بگوييم حرکت قيمت در بازار کريپتو به اختلاف بين عرضه و تقاضا بستگي دارد؛ هر چه اين اختلاف بيشتر شود، تغييرات و حرکت بازار نيز بيشتر مي‌شود. چه چيزي باعث مي‌شود عرضه يا تقاضا بيشتر شود؟ دليل اين اختلاف و تحرکات بازار چيست؟

بررسي دلايل تحرکات

بازار کريپتو سيستمي پيچيده دارد؛ اين سيستم وابسته به سرمايه‌گذاران کوچک و بزرگ که در مورد طيف وسيعي از دارايي‌ها براي سرمايه‌گذاري يا معامله به صورت ناهماهنگ تصميم مي‌گيرند. اين تصميم‌گيري بر چه اساسي نهايي مي‌شود؟

اطمينان سرمايه‌گذاران به ثبات در سرمايه‌گذاري‌هاي آينده خود، نقشي اساسي در صعود يا نزول يک بازار دارد. افراد قطعا نسبت به دارايي که آن‌ها را به روياهاي بزرگ خود برساند، بيشتر رغبت نشان مي‌دهند و اين باعث افزايش قيمت يک ارز ديجيتال خواهد شد.

در عين حال اگر دليلي پيدا شود که يک ارز ديجيتال مي‌تواند در آينده عملکرد بدي از خود نشان مي‌دهد، سرمايه‌گذاران رغبتي به خريد آن نشان نمي‌دهند؛ برخي از اين دلايل شامل:

  • هک شدن يک صرافي يا کيف پول
  • تغييرات رود مپ يک پروژه
  • سياست‌هاي مالي و دولتي
  • نگراني‌هاي قانوني
  • و…
 


:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

اگر طي چند سال اخير، خريد ارز ديجيتال را تجربه يا اخبار حوزه کريپتوکارنسي را پيگيري کرده باشيد، احتمالاً با فناوري بلاک چين آشنايي داريد. در جستجو‌هايي که براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد Blockchain انجام داده‌ايد، حتماً با تعريف زير روبه‌رو شده‌ايد: بلاک چين يک دفتر کل توزيع شده، غيرمتمرکز و عمومي است. هر چند اين تعريف ساده است اما مي‌تواند براي شما بسيار نامفهوم باشد. به همين دليل در اين مقاله به زباني ساده تکنولوژي شگفت انگيز بلاک چين را تعريف مي‌کنيم و مزاياي آن را بررسي خواهيم کرد.

بلاکچين چيست؟ 

بلاک چين (Blockchain) از دو کلمه بلاک (Block) و چين (Chain) تشکيل شده است. معناي لغوي بلاک چين، زنجيره بلاک (زنجيره بلوک) است؛ زماني که در مورد زنجيره و بلاک در بلاکچين صحبت مي‌کنيم، در واقع در مورد زنجيره‌‌ايي از اطلاعات ديجيتالي صحبت مي‌کنيم و هر بلاک اين اطلاعات را در خود نگهداري مي‌کند.

در يک تعريف کلي، مي‌توانيم بگوييم بلاک چين يک دفتر کل توزيع شده، غيرمتمرکز و اشتراکي است که به صورت زنجيره‌اي از سوابق بنام بلاک ساخته شده است. هر بلاک در اين زنجيره، مسئول ذخيره‌سازي نوعي از اطلاعات (مانند سوابق معاملات) است.

هر بلاک اطلاعات مربوط به معاملات مانند تاريخ، زمان، مبلغ خريد شما از سايت و اطلاعات فروشندگان و خريداران در معاملات را ذخيره مي‌کند. به جاي استفاده از نام واقعي شما در معاملات، خريد شما بدون هيچ گونه اطلاعات هويتي و با استفاده از امضاي ديجيتال منحصر به فرد انجام مي‌شود. براي مثال، در سايت ديجي کالا با استفاده نام کاربري، خريد شما ثبت مي‌شود. هر بلاک کد منحصر به فردي به نام هش را ذخيره مي‌کند که براي تشخيص هرگونه فعاليت در بلاک چين است.

به عنوان مثال، فرض کنيد شما قبلاً از ديجي کالا محصولي را خريداري کرده‌ايد، بعد از مدتي، مجدد تصميم مي‌گيريد که يک خريد ديگر انجام دهيد. حتي اگر جزئيات خريد جديد شما با خريد قبلي‌تان تقريباً يکسان به نظر برسد، سايت ديجي کالا مي‌تواند 2 خريد شما را از هم جدا کند؛ بنابراين، به دليل کدهاي منحصر به فردي که در بالا به نام هش عنوان شد، ما مي‌توانيم بلاک‌ها را از هم جدا کنيم.

مثالي که در بالا براي ذخيره يک خريد واحد از ديجي کالا عنوان شد، در واقعيت با بلاک در بلاک چين کمي متفاوت است. يک بلاک روي بلاک چين حجم خاصي از داده را مي‌تواند ذخيره کند. اين بدان معناست که بسته به اندازه معاملات، يک بلاک واحد مي‌تواند چند هزار تراکنش را در خود جاي دهد.

 

چرا به بلاکچين نياز داريم؟ 

مفهوم بلاک چين براي اولين بار توسط استوارت هابر و دبليو اسکات استورنتتا در سال 1991 به عنوان زنجيره‌اي از بلوک‌هاي امن از نظر رمزنگاري معرفي شد و با گذشت زمان جاي خود را در ميان پايگاه‌داده‌هاي سراسر دنيا باز کرد. مالکان کسب و کارهاي ديجيتال به فکر استفاده از اين فناوري در جهت پيشرفت امور خود افتادند و در نهايت نياز به استفاده از اين فناوري در همه دنيا احساس شد. اما سه دليل اصلي براي نياز به بلاک چين وجود دارد؛

 افزايش قدرت پردازش ديجيتال 

بلاک چين با توجه به ساختار طراحي شده‌اش به قدرت پردازش بالاتري نسبت به محاسبات داده‌هاي معمولي نياز دارد. طراحي بلاکچين بر اساس رمزنگاري تعريف شده است و رمزگذاري و رمزگشايي داده‌ها طبيعتاً يک امر پرهزينه است. امروزه کامپيوترها به لطف پردازنده هاي مدرن توسعه يافته از قدرت پردازش بيشتري برخوردارند که اين امر منجر به رشد تقاضا براي استفاده از اين فناوري شده است.

 رشد سريع جرايم سايبري 

جرايم سايبري در چند سال گذشته چند برابر شده است. هک بيش از يک ميليارد حساب ياهو، لو رفتن اطلاعات کاربران در فيسبوک و افزايش آسيب هاي بدافزارها تنها چند مورد از اين جرايم هستند. در واقع روزانه بيش از يک ميليون تهديد سايبري منتشر مي‌شود که اين به خودي خود توجه بيشتري به امنيت را ايجاد مي‌کند. امروزه امنيت سايبري يکي از بزرگترين چالش‌هاي مالکان کسب و کارهاي اينترنتي است. Blockchain با استفاده از سيستم رمزنگاري قدرتمند خود تا حدودي اين نياز را پاسخ مي‌دهد.

ظهور بيت کوين و ارز ديجيتال

بيت کوين و  ساير ارزهاي ديجيتال يکي از بزرگترين دلايل افزايش محبوبيت Blockchain هستند. بيت کوين يک ارز ديجيتال است که توسط شخصي ناشناس به نام ساتوشي ناکاموتو ايجاد شده است که از فناوري بلاکچين براي ايجاد و توزيع ارز ديجيتال امن استفاده کرده است.

بلاکچين چگونه کار مي‌کند؟

همانطور که اکنون مي‌دانيد، بلاک چين شامل چندين بلاک است که به هم وصل شده‌اند. براي اينکه يک بلاک به بلاک چين اضافه شود بايد 4 اتفاق رخ دهد:

1. شروع يک معامله يا تراکنش

هر گونه معامله يا تراکنشي که در شبکه انجام مي‌شود، منجر به افزوده شدن يک بلاک جديد در بلاک چين مي‌شود. به عنوان مثال، در صورتي که قصد داريد مقداري اتريوم کيف پول دوستتان واريز کنيد، اين تراکنش با ايجاد بلاکي جديد در اکوسيستم اتريوم انجام مي‌شود.

2. تاييد تراکنش

پس از ثبت درخواست انتقال شما، ماينر‌هاي شبکه مسئول تاييد تراکنش شما خواهند بود. ابتدا نياز است که اطلاعات جديد وارد سيستم شود. اين کار به عهده کامپيوترها است. اين شبکه غالباً از هزاران کامپيوتر تشکيل شده است که در سراسر جهان پخش شده‌اند.

3. ذخيره معامله

معامله شما بايد در يک بلاک ذخيره شود. پس از تأييد صحت معامله، مبلغ درخواستي شما براي واريز و امضاي ديجيتالي شما در يک بلاک ذخيره مي‌شوند. 

4. اضافه شدن بلاک به بلاکچين با استفاده از هش

پس از تأييد کليه معاملات يک بلاک، بايد يک کد شناسايي کننده منحصر به فرد به نام هش (Hash) به بلاک اختصاص يابد. پس از هش شدن مي‌توان بلاک را به Blockchain اضافه کرد.

پس از ايجاد يک بلاک جديد در شبکه، اين بلاک براي همه در دسترس خواهد بود. به عنوان مثال اگر نگاهي به بلاکچين بيت کوين بيندازيد، خواهيد ديد که به داده‌هاي معامله دسترسي داريد و مي‌توانيد اطلاعات زير را مشاهده کنيد:

  • ارتفاع بلاک (Height) که بر اساس تعداد کل بلاک‌‌ها محاسبه مي‌شود و نشان مي‌دهد که اين چندمين بلاکي است که روي زنجيره بلاک چين قرار مي‌گيرد.
  • هش بلاک (Hash) که يک رشته کد 64 رقمي که شامل اعداد و حروف است و با صفر شروع مي‌‌شود.
  • چه زماني طول کشيده است تا بلاک استخراج شود (Mined).
  • توسط چه کسي استخراج شده است (Miner).
  • اندازه بلاک چقدر است (Size).

 

انواع شبکه هاي بلاک چين

بلاکچين دسته بندي‌هاي مختلفي دارد که عبارتند از: بلاک چين عمومي، خصوصي، کنسرسيومي و هيبريد. در ادامه به بررسي انواع بلاک چين و ويژگي‌هاي آن‌ها مي‌پردازيم.

 بلاکچين عمومي

در بلاکچين‌ عمومي مانند بيت کوين، همه افراد مي‌توانند عضو سيستم شوند و محدوديت دسترسي وجود ندارد. هر کسي مي‌تواند محتويات بلاک چين‌هاي عمومي مانند بلاک چين بيت کوين را مشاهده کند. همچنين، کاربران مي‌توانند کامپيوترهاي خود را به شبکه بلاک چين متصل کنند. با انجام اين کار، هر زمان که يک بلاک جديد اضافه شود، کامپيوترها يک نسخه از بلاک چين را که به طور خودکار بروزرساني مي‌شود، دريافت مي‌کنند.

 بلاکچين خصوصي

در بلاکچين‌ خصوصي مانند بلاک چين‌هاي شرکتي، محدوديت دسترسي به اطلاعات (مانند دستمزد کارمندان) وجود دارد و براي ثبت نام و استفاده از اين سيستم، به تاييد نياز داريد.

بلاکچين کنسرسيومي

بلاکچين کنسرسيوم (Consortium Blockchain) نيمه غير‌متمرکز است. اين بلاک چين‌‌ها زماني بسيار کاربردي هستند که چند سازمان يا شرکت، قصد شراکت و همکاري با يکديگر را دارند. آن‌‌ها مي‌توانند در اين بستر يک فضاي مشترک ايجاد کنند و به ‌راحتي اطلاعات را در امنيت کامل با يکديگر به اشتراک بگذارند.

بلاکچين هيبريد

بلاکچين هيبريد ترکيبي از بلاک چين‌‌هاي عمومي و خصوصي است. از مزاياي هر دو نوع اين بلاکچين‌ها بهره برده و معايب را به حداقل رسانده است. در اين نسخه، اجازه‌ي عضويت با دستور مسئول کنترل کننده‌ي آن صادر مي‌شود و ميزان اجازه‌ي فعاليت در شبکه نيز با همين روش مشخص مي‌شود. ورود به اين شبکه براي عموم آزاد نيست.

هر کامپيوتر در شبکه Blockchain يک کپي از بلاک چين دارد. در مورد بيت کوين، ميليون‌ها نسخه از بلاک چين وجود دارد که بين هزاران نفر پخش شده است. گسترش اطلاعات در يک شبکه از کامپيوترها باعث مي‌شود که دستکاري اطلاعات دشوارتر شود.

با اين حال، با نگاهي به Blockchain بيت کوين متوجه مي‌شويد که به اطلاعات کاربراني که در حال انجام معاملات هستند، دسترسي نداريد. اطلاعات شخصي در مورد کاربران فقط به امضاي ديجيتال يا نام کاربري آنها محدود مي شود. 

آيا بلاکچين امن است؟

فناوري بلاک چين موضوعات مختلفي از جمله امنيت و اعتماد را پوشش مي‌دهد. بلاک‌هاي جديد هميشه بصورت خطي ذخيره و به انتهاي زنجيره Blockchain اضافه مي‌شوند. اين بدان معني است که جديدترين بلاک هميشه در انتهاي زنجيره قرار دارد. بعد از اينکه يک بلاک به انتهاي بلاکچين اضافه شد، برگرداندن و تغيير محتواي بلاک بسيار دشوار است. به اين دليل که هر بلاک حاوي هش مخصوص به خود و هش بلاک قبل از آن است. کدهاي هش توسط يک عملکرد رياضي (تابع هش) ايجاد مي‌شوند که اطلاعات ديجيتال را به رشته‌اي از اعداد و حروف تبديل مي‌کند. اگر آن اطلاعات به هر طريقي ويرايش و دستکاري شود، کد هش نيز تغيير مي‌کند؛ اين مسئله براي امنيت شبکه مهم است.

براي مثال، فرض کنيد يک هکر سعي دارد معاملات شما را از سايت ديجي کالا ويرايش کند تا مجبور شويد دوبار هزينه خريد خود را بپردازيد. به محض اينکه مقدار تومان معامله شما توسط هکر تغيير کند، هش بلاک تغيير خواهد کرد. بلاک بعدي در زنجيره هنوز حاوي هش قديمي است و هکر براي پوشش تغييرات خود بايد بلاک قديمي را به روز رساني کند. با انجام اين کار، هش اين بلاک تغيير خواهد کرد.

بنابراين، به منظور تغيير يک بلاک واحد، يک هکر بايد هر بلاکي که پس از آن روي Blockchain ايجاد شده است را تغيير دهد. محاسبه مجدد همه اين هش‌ها، انرژي محاسباتي بسيار زياد و غيرقابل تصوري را به همراه دارد و براي هکرها صرفه اقتصادي ندارد. بنابراين، پس از افزودن يک بلاک به بلاکچين، ويرايش آن بسيار مشکل خواهد بود و حذف آن غيرممکن است.

 

الگوريتم اجماع در بلاکچين

براي حل مسئله اعتماد، انواع شبکه‌هاي بلاک چين تست‌هايي را براي کامپيوترهايي که مي‌خواهند به آنها بپيوندند و بلاک‌هاي جديدي به زنجيره اضافه کنند، در نظر گرفته است. اين آزمايشات که الگوريتم اجماع (consensus models) ناميده مي‌شود، کاربران را مجبور مي‌کند قبل از شرکت در يک شبکه Blockchain و اضافه کردن بلاک، خود را ثابت کنند. يکي از متداول‌ترين اين نمونه‌ها که در شبکه بيت کوين به کار مي‌رود، گواه اثبات کار (proof of work) ناميده مي ‌شود.

در سيستم اثبات کار، کامپيوترها بايد ثابت کنند که روي حل يک مسئله پيچيده رياضي، کار کرده‌اند. اگر کامپيوتري يکي از اين مسائل را حل کند، واجد شرايط اضافه شدن يک بلاک به بلاک چين مي‌شود. اما روند افزودن بلاک، آنچه جهان کريپتوکارنسي آن را ماينينگ (Minig) مي‌نامد آسان نيست.

در حقيقت، با توجه به سايت خبري BlockExplorer.com، شانس حل يکي از اين مسائل رياضي در شبکه بيت کوين در فوريه 2019، حدود 1 در 5.8 تريليون بود. براي حل اين مسائل پيچيده، بايد از دستگاه‌هايي استفاده شود که قدرت محاسباتي بالايي دارند. اين دستگاه‌ها انرژي زيادي مصرف مي‌کنند و ماينرها بايد هزينه‌هاي زيادي را پرداخت کنند.

اثبات کار، حملات هکرها را غيرممکن نمي‌کند، اما باعث مي‌شود اين حملات تا حدودي بي فايده باشند. اگر يک هکر بخواهد حمله به Blockchain را هماهنگ کند، او بايد مسائل پيچيده رياضي را با شانس 1 در 5.8 تريليون درست مثل هر فرد ديگري در شبکه، حل کند. هزينه سازماندهي چنين حمله‌اي تقريباً و مطمئناً از مزاياي آن فراتر خواهد رفت.

 


:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

در سال‌هاي اخير افراد زيادي با هدف کسب سود وارد بازار ارز ديجيتال شدند. اين بازار پرنوسان هرچند با سودهاي زيادي همراه است، اما برخي نيز متحمل ضررهاي مالي زيادي مي‌شوند. يکي از مهم‌ترين دلايل عدم موفقيت در اين بازار، عدم داشتن دانش کافي در اين حوزه است. بازار رمزارزها نيز مانند ساير بازارها داراي اصطلاحات مخصوص به خود است. متاسفانه افراد زيادي هستند که با اين اصطلاحات چندان آشنا نيستند و به درستي کاربرد آن‌ها را نمي‌دانند. يکي از اصطلاحات دنياي ارزهاي ديجيتال، Token است که گاهي به اشتباه به جاي کوين يا اشاره به برخي از انواع ارز ديجيتال استفاده مي‌شود. در اين مطلب به اين سوال پاسخ خواهيم داد که توکن چيست و کاربردهاي آن صحبت خواهيم کرد.

 

 

آشنايي با توکن (Token) و عرضه اوليه آن

Token يکي از اصطلاحات ارز ديجيتال است که به يک رمزارز منحصربه فرد يا ارزهاي ديجيتال اشاره دارد. توکن‌ها دارايي‌ها يا ابزارهاي قابل تعويض و قابل مبادله‌اي هستند که بلاکچين‌ مخصوص به خود را ندارند. Tokenها معمولاً از طريق فرآيند استاندارد عرضه اوليه کوين (ICO) ايجاد مي‌شوند و مي‌توانند براي مقاصد سرمايه‌گذاري، ذخيره ارزش يا خريد از آن‌ها استفاده کرد.

 هدف از ساخت توکن 

يکي از مهمترين دلايل ساخت اين ارز توسط پروژه‌ها، کاهش هزينه‌ها است. زيرا ساخت Token در بستر ارزهاي ديجيتال نيازمند صرف هزينه‌هاي زيادي نيست. از طرف ديگر با استفاده از عرضه اوليه مي‌توان سرمايه مورد نياز براي فعاليت شرکت را جمع کرد.

يکي ديگر از دلايلي که شرکت‌ها به جاي ساخت بلاکچين مخصوص خود، Token ايجاد مي‌کنند اين است که ساخت آن، راحت است. شرکت‌ها با به کار گرفتن افرادي که دانش برنامه‌نويسي دارند و با قراردادهاي هوشمند به طور نسبي آشنا هستند مي‌توانند توکن خود را ايجاد کنند.

از طرف ديگر کار کردن بر بستر ارزهاي ديجيتال امن و بزرگ مانند اتريوم، امنيت لازم را براي بسياري از شرکت‌ها فراهم مي‌کند. زيرا با افزايش تعداد کاربران يک شبکه بلاکچيني، امنيت آن نيز افزايش پيدا مي‌کند.

 

 

 

کاربردهاي توکن

Tokenها بر پايه خصوصيات و عملکردهايشان کاربردهاي مختلفي دارند. مهم‌ترين کاربرد Token جذب سرمايه و برگزاري ICO است. توکن‌ها  به روش‌هاي مختلفي مانند مالکيت دارايي ديجيتال، حسابداري براي اقدامات ديجيتالي، اطمينان از امنيت شبکه و … مي‌توانند مورد استفاده قرار بگيرند. 

توکن‌ها، ارزهاي ديجيتال و آلت کوين‌ها

اصطلاح Token اغلب به اشتباه به جاي دو کلمه رمزارز و آلت کوين استفاده مي‌شود. اما اين اصطلاحات از يکديگر متمايز هستند.

آلت کوين‌ها ارزهاي رمزنگاري شده جايگزيني هستند که پس از موفقيت عظيمي که بيت کوين به دست آورد راه اندازي شد. آلت کوين‌ها به عنوان جايگزين‌هاي پيشرفته بيت کوين راه اندازي شدند که ادعا مي‌کنند در برخي از موارد به بيت کوين برتري دارند و نقاط ضعف آن را پوشش مي‌دهند.

لايت کوين (LTC)، بيت کوين کش (BCH) و دوج کوين (DOGE) از نمونه‌هاي رايج آلت‌کوين‌ها هستند. اگر چه هر کدام از اين آلت کوين‌ها توانسته‌اند تا حدي به موفقيت برسند،اما هيچ‌کدام نتوانسته‌اند محبوبيتي شبيه به بيت‌کوين کسب کنند. آلت کوين‌ها برخلاف توکن‌ها داراي بلاکچين اختصاصي خود هستند و در درجه اول به عنوان يک بستر براي پرداخت‌هاي ديجيتال استفاده مي‌شوند.

 توکن مثلي و غير مثلي 

Tokenها را در حالت کلي مي‌توان به دو دسته توکن‌هاي «مثلي» و «غيرمثلي» تقسيم کرد. به توکن‌هاي مثلي توکن «تعويض‌پذير» (Fungibile) و به توکن‌هاي غير مثلي توکن «تعويض‌ناپذير» (None-Fungible Token) نيز گفته مي‌شود. تعويض‌پذيري يکي از ويژگي‌هاي توکن‌ها است که به بيان ساده به اين معني است که يک واحد مشخص از آن نوع Token، هيچ تفاوتي با واحدي ديگر از آن ندارد.

به عبارت ساده، يک دلار هميشه يک دلار است و بيت کوين هميشه بيت کوين است. شما مي‌توانيد اسکناس‌هاي 10 دلاري را با فرد ديگري مبادله کنيد و هر کدام از شما همچنان همان ارزش را در کيف پول خود خواهيد داشت. قابليت تعويض‌پذيري به اين معني است که يک ارز ديجيتال و دارايي خاص ارزشمندتر يا کمياب‌تر از بقيه نيستند. در صورتي که اين چنين باشد، کل اکوسيستم را مختل مي‌کند و معاملات روزمره را با مشکلات بزرگي مواجه خواهد کرد.

Tokenهاي مثلي را مي‌توان براي خريد، فروش و معاملاتي که در آن‌ها به واحدهاي مثل هم توکن‌ها نياز است، استفاده کرد. در مقابل از Tokenهاي غير مثلي در مواردي استفاده مي‌شود که نياز است هر واحد از Token منحصر‌به‌ فرد باشد مانند بازي‌هاي بلاک چيني جديد و آثار هنري ديجيتال.

انواع توکن 

توکن‌ها بر حسب نوع به چند دسته گوناگون تقسيم مي‌شوند. دسته‌بندي‌هاي مختلفي براي توکن‌ها وجود دارد، اما در حالت کلي Tokenها را مي‌توان به چهار دسته زير تقسيم‌بندي کرد:

 توکن‌هاي کاربردي (Utility Token)  

Tokenهاي کاربردي نوع محبوبي از نمونه‌هاي قابل تعويض هستند که به تعداد محدودي عرضه مي‌شوند و از آن‌ها مي‌توان براي پرداخت هزينه‌ها، خريد کالا و دريافت خدمات در يک يا چند پروژه خاص استفاده کرد.

 معروف‌ترين نمونه Token کاربردي اتر است که تمام تراکنش‌ها و قراردادهاي هوشمند را در شبکه اتريوم تامين مي‌کند. همانطور که قبلاً گفتيم اتريوم را مي‌توان به عنوان وسيله پرداخت استفاده کرد، با اين حال، هدف اصلي آن استفاده در بلاک چين است.

 توکن‌هاي اجتماعي (Social Tokens)

Tokenهاي اجتماعي نوع بسيار جالبي از دارايي هستند که اخيراً در فضاي رمزنگاري محبوبيت زيادي به دست آورده‌اند. همچنين باعث شده‌اند تا مردم با مفهوم Token بيشتر آشنا شوند. توکن‌هاي اجتماعي توسط اعتبار يک فرد، برند، باشگاه ورزشي يا هر جامعه‌اي پشتيباني مي‌شود. از آنها مي‌توان به‌عنوان توکن‌هاي طرفداري (Fan Token) براي خريد محتواي اضافي، کالاها يا فقط براي حمايت از جامعه مورد علاقه استفاده کرد.

وقتي کاربر روي سکه‌هاي اجتماعي سرمايه‌گذاري مي‌کند در واقع، در يک جامعه سرمايه‌گذاري مي‌کند، با اين انتظار که اين جامعه در طول زمان رشد کرده و ارزشمندتر خواهد شد.

توکن‌هاي اوراق بهادار (Security token)

در مقابل جمع‌آوري پول با Tokenهاي کاربردي، ساير ICOها تصميم گرفتند که کمپين‌هاي جمع‌آوري سرمايه را به صورت آشکار اعلام کنند و از مقررات پيروي کنند. اينگونه بود که توکن‌هاي امنيتي متولد شدند. در اصل يک گواهي سهام ديجيتال است که مالکيت دارنده آن را روي بلاکچين ثبت مي‌کند.

توکن حاکميتي (Governance token)

توکن حاکميتي نوعي دارايي رمزنگاري است که به دارندگان آن حق تصميم‌گيري در مورد پروتکل پروژه، محصول و ويژگي‌هاي آن را اعطا مي‌کند. دارندگان مي‌توانند بر تصميم‌گيري‌هاي درون پروژه مانند پيشنهاد يا تصميم‌گيري در مورد ويژگي‌هاي جديد، تغيير مدل‌هاي توزيع Token و حتي بازسازي خود سيستم حاکميتي تأثير بگذارند. 

توکن پرداخت (Payment token)

هدف از ايجاد اين نوع ، پرداخت هزينه خدمات و کالا است. دارندگان اين ارزها مي‌توانند با استفاده از توکن پرداخت در فضاي اينترنت محصولات مورد نظر خود را بخرند و يا هزينه لازم را براي دريافت خدمات خاص را با پرداخت کنند.

 


:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

مهم‌ترين پرسش براي افرادي که براي اولين بار نام ارز رمزنگاري‌شده را مي‌شنوند، اين است که بيت کوين چيست؟ همچنين افرادي که از ارز ديجيتال بيت کوين به عنوان ابزار سرمايه‌گذاري يا تريد استفاده مي‌کنند نيز اطلاعات ناقصي در مورد فناوري و تکنولوژي مورد استفاده در بيت کوين دارند. اگر سوالاتي مانند نحوه کارکرد بيت کوين، نحوه خريد و فروش بيت کوين، روش‌هاي استخراج بيت کوين، تاريخچه قيمت بيت کوين، روش‌هاي کسب درآمد از بيت کوين  غيره ذهن شما را به خود مشغول کرده، در ادامه اين مقاله با ميهن بلاک‌چين همراه باشيد؛ چرا که قصد داريم به تمام اين سوالات پاسخ دهيم و مطالب متعددي درباره اولين رمزارز تاريخ بشر بگوييم.

 

 

بيت کوين چيست؟

بيت کوين (Bitcoin) اولين ارز ديجيتال غيرمتمرکز است که با نماد BTC يا ? شناخته مي‌شود. اين رمزارز توسط هيچ نهاد دولتي اداره نمي‌شود و تنها 21 ميليون واحد از آن وجود دارد. سايت رسمي بيت کوين Bitcoin.org است که در سال 2008 توسط ساتوشي ناکاموتو خريداري شده است. برخلاف پول‌هايي مانند ريال، دلار و يورو که امروزه در دسترس ما قرار دارند و توسط دولت‌ها ايجاد شده و حکومت‌ها بر آن نظارت دارند، ارز ديجيتال بيت کوين توسط هيچ دولتي ايجاد نشده و يک ارز ديجيتال يا ارز رمزنگاري شده است که به‌صورت غيرمتمرکز مي‌تواند توسط افراد مختلف در سرتاسر جهان مديريت شود. افرادي که در شبکه بيت کوين فعاليت مي‌کنند نيز توسط فرد يا نهاد خاصي انتخاب نمي‌شوند و تصميم براي فعاليت در اين شبکه، کاملا داوطلبانه و اختياري است.

بيت کوين به دليل نوسانات قيمتي منحصربه‌فرد و سود هنگفتي که به سرمايه‌گذاران اوليه خود داده بر سر زبان‌ها افتاده و توجه علاقه‌مندان به بازارهاي مالي را به خود جلب کرده است. اما حيف است که اطلاعات ما از اين پديده نوظهور در حد ابزاري براي کسب ثروت محدود بماند. براي اولين بار است که در تاريخ بشر  پولي خلق شده که هيچ پشتوانه سياسي ندارد و توسط نهاد مالي يا پولي دولتي راهبري نمي‌شود.

اگر بخواهيم تعريفي فني‌تر براي بيت کوين ارائه بدهيم، بايد بگوييم بيت کوين يک ارز رمزنگاري شده همتابه‌همتا است که به صورت غيرمتمرکز اداره مي‌شود و تمام سابقه آن به صورت زنجيره‌وار، بر روي دفتر کلي به نام بلاک چين ذخيره مي‌شود. مهم‌ترين و برجسته‌ترين ويژگي‌هاي بيت کوين اين موارد هستند: بيت کوين قابل سانسور نيست، امکان بيش از يک بار خرج کردن آن وجود ندارد و تراکنش‌هاي آن در هر زمان و هر مکاني قابل انجام هستند.

 بيت کوين چه کاربردي دارد؟ 

ارز ديجيتال بيت کوين دو کاربرد اساسي دارد؛ کاربرد پول و ابزاري براي انتقال ارزش، به اين صورت که افراد بتوانند با آن کالاهاي مورد نياز خود را خريداري کنند. کاربرد بعدي ابزاري مانند طلا براي ذخيره ارزش است.  افراد با خريداري آن مي‌توانند ارزش دارايي خود را حفظ کنند و از تورم در امان بمانند.

چرا انسان پول را خلق کرد؟

براي شناخت بهتر بيت کوين، نياز است که نيم‌نگاهي گذرا به سرگذشت پول بيندازيم. از زماني که انسان زندگي اجتماعي خود را آغاز کرد، براي تامين نيازهاي خود به تعامل با ساير افراد احتياج پيدا کرد. مبادله کالا به کالا يا معاملات پاياپاي اولين شکل انتقال ارزش بود.

فقدان يک ابزار واحد براي سنجش ارزش کالا و خدمات، اتلاف وقت و انرژي از جمله مشکلات اين سيستم بود، بنابراين بشر به فکر ايجاد يک راه حل براي اين معضل افتاد و مفهومي به‌عنوان پول به‌عنوان واسطه خلق شد.

پول بايد چيزي مي‌بود که نگهداري و جابه‌جايي آن آسان باشد و به راحتي فاسد نشود. پس از انتخاب انواع کالاها که چنين مشخصاتي را داشتند، انسان از سکه‌هاي فلزي به عنوان پول استفاده کرد. اين سکه‌ها عموما از فلزاتي کمياب و ارزشمند مثل طلا و نقره انتخاب مي‌شدند. اينجا زمان حکمراني امپراطوري‌هاي بزرگ در جهان است و پاي حکومت‌ها به ميان آمد. سکه‌ها نيز مشکلات خود را داشتند. براي مثال يکسان نبودن خلوص فلز به کار رفته شده يا سنگيني آن‌ها از جمله مشکلات رايج اين نوع از پول بود.

براي حل اين مساله خزانه‌هايي ايجاد شد تا افراد با ذخيره سکه‌هاي طلا يا نقره خود در آن، اعتبارنامه دريافت مي‌کردند. اين مدل را شايد بتوان اولين استفاده از پول کاغذي در تاريخ ناميد. به تدريج حکومت‌ها و دولت‌هاي قدرتمند کنترل اين خزانه و انتشار اين اسناد کاغذي را در دست گرفتند. در نتيجه به جايي رسيديم که وظيفه انتشار پول به دست دولت‌ها افتاد. اين مساله باعث مي‌شود، دولت‌ها هر زمان که بخواهند بدون وقفه پول چاپ کرده که نتيجه‌ آن در بيشتر مواقع توليد تورم و کاهش قدرت خريد مردم است. اينجا زماني است که بيت کوين وارد زندگي ما شد.

 

تاريخچه بيت کوين؛ اولين پول الکترونيکي غيرمتمرکز 

در روز 31 اکتبر 2008 مصادف با 10 آبان ماه 1387 مقاله‌اي با عنوان “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System” به معني «بيت کوين: يک سيستم پول الکترونيکي همتا به همتا» منتشر شد. نام نويسنده اين مقاله ساتوشي ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نوشته شده بود. کسي نمي‌داند که اين نام، اسم يک نفر است يا گروهي از دانشمندان چنين نامي را براي خود انتخاب کرده‌اند. اين مقاله که وايت پيپر بيت کوين است، تنها 9 صفحه داشت. ايده‌ اصلي اين مقاله ارائه‌ يک سيستم پرداخت مالي الکترونيکي به صورت فرد به فرد است؛ به اين معني که افراد بتوانند بدون نياز به نهاد واسطه مانند بانک‌ها يا دولت‌ها مبادله مالي داشته باشند. پس مي‌توان گفت که بيت کوين، رقيبي براي بانک‌ها است. مقاله مربوط به وايت پيپر بيت کوين را مي‌توانيد از اين لينک مشاهده کنيد.

دو مشکل در اينجا به‌وجود مي‌آيد. يک اينکه افراد چگونه به يکديگر اعتماد کنند و مورد دوم اينکه چگونه مي‌توان جلوي مفهومي را به‌نام دوبار خرج کردن (Double Spending) گرفت؟ در دوبار خرج کردن که يک نوع حمله است، يک فرد ممکن است يک مبلغ را براي دو نفر بفرستد و از اين روش سوءاستفاده کند.

بيشتر بخوانيد:آموزش تريد ارز ديجيتال

ساتوشي مشکل اول را از طريق امضاي ديجيتال حل کرد. او با توضيح درباره اينکه در تبادلات شبکه بيت کوين از فناوري بلاکچين استفاده مي‌شود و در اين فناوري توابع رمزنگاري به‌کار گرفته مي‌شوند، براي تغيير و حمله به آن به دستگاه‌هاي قدرتمند (از نظر توان محاسباتي)‌ نياز است و تغيير در آن‌ها به اين راحتي صورت نخواهد گرفت، مشکل دوم را حل کرد. 

 خالق بيت کوين کيست؟ 

يکي از جنجالي‌ترين مباحث از ابتداي معرفي بيت کوين تاکنون، هويت خالق يا خالقان اين سيستم مالي جديد است. ساتوشي ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) نام مستعاري است که فرد يا افرادي که بيت کوين را به‌وجود آورده‌اند، براي خود انتخاب کرده‌اند. ساتوشي ناکاموتو کار بر روي کدهاي شبکه بلاک چين بيت کوين را از سال 2007 آغاز کرد. در 18 آگوست سال 2008 يا 28 مرداد 1387 او يک وبسايت به نشاني www.Bitcoin.org را خريداري کرد و در نهايت در تاريخ 31 اکتبر 2008 يا 10 آبان 1387 مقاله بيت کوين را منتشر کرد. او در هيچ يک از فعاليت‌هاي خود اطلاعاتي از خود منتشر نکرده بود و کسي از هويت واقعي او خبر نداشت.

پشتوانه بيت کوين چيست؟

پشتوانه ارزهاي فيات (ريال، دلار، يورو) معمولا دولت و قدرت اقتصادي آن کشور است؛ اما تکليف بيت کوين با توجه به غيرمتمرکز بودنش چه مي‌شود؟ به‌طور کلي چيزي که اولين رمزارز معتبر دنيا را ارزشمند مي‌کند، استقبال مردم از تکنولوژي آن، به رسميت شناختن آن و استفاده از آن براي اهداف مختلف است. براي درک بهتر اين مطلب مثالي مي‌زنيم:

فرض کنيد تمامي مردم جهان عدس را به عنوان يک واحد پول بپذيرند و به عنوان مثال براي خريدهايشان عدس مبادله کنند. با اين منوال عدس ارزشمند مي‌شود در حالي که دولت‌ها عدس را توزيع و کنترل نمي‌کنند و عدس پشتوانه‌اي ندارد. شايد خود عدس به خودي خود ارزش چنداني نداشته باشد؛ اما بنا بر دلايلي، مردم آن را به عنوان يک نوع پول پذيرفته‌اند و در معاملاتشان از آن استفاده مي‌کنند و حتي ممکن است برخي به اين اميد که عدس شايع‌تر و ارزشمندتر مي‌شود، به منظور سرمايه‌گذاري براي آينده عدس نگهداري کنند.

البته مسلم است که داستان بيت کوين و عدس تفاوت بسيار زيادي دارد و دلايلي که باعث پذيرش بيت کوين توسط مردم شده‌اند، دلايل بسيار محکم و مهمي هستند.

تقابل دولت‌ها با بيت کوين

قانون‌گذاري بيت کوين و به طور کلي بازار ارزهاي ديجيتال، يکي از جنجالي‌ترين مسائلي است که اين حوزه با آن دست‌وپنجه نرم مي‌کند. احتمالا اين سوال برايتان پيش آمده که اگر بيت کوين ساختار اقتصادي فعلي را به چالش کشيده، آيا بيت کوين قانوني است و دولت‌ها تا چه اندازه بر روي اين ارز ديجيتال محبوب کنترل دارند و اصلا آيا دولت‌ها مي‌توانند بيت کوين را محدود کنند. 

کشورها رويکردهاي متفاوتي نسبت به اين موضوع دارند و هر کدام قوانين خاص خود را براي فعاليت‌هاي مربوط به اين حوزه وضع کرده‌اند. بعضي دولت‌ها نيز ترجيح داده‌اند فعلا به قانون‌گذاري اين حوزه ورود نکنند؛ يعني آموزش خريد و فروش ارز ديجيتال در بعضي کشورها هنوز تحت هيچ قانون خاصي نيست. عدم قانون‌گذاري مشخص براي بيت کوين، نشان‌دهنده غيرقانوني بودن آن نيست. آخرين وضعيت قانون‌گذاري در حوزه کريپتوکارنسي را مي‌توانيد از اين لينک مطالعه کنيد. دولت‌ها تنها مي‌توانند بر شرکت‌ها و صرافي‌هاي متمرکز که در آن کشورها مشغول به فعاليت هستند، قانون‌گذاري کنند و حساب افراد را از طريق صرافي‌ها رصد کنند.

در نتيجه مي‌توان دولت‌ها را بزرگ‌ترين رقيب و دشمن بيت کوين معرفي کرد؛ زيرا بيت کوين اولين سيستم مالي است که تحت نظارت هيچ نهادي نيست و هويت کاربران آن تا حدي ناشناس است. مورد دوم از اين جهت باعث نگراني دولت‌ها است، زيرا ممکن است از اين طريق فرار ماليات، پولشويي، استفاده در فعاليت‌هاي غيرقانوني مثل توزيع مواد مخدر، اسلحه، قاچاق انسان و امثالهم بيشتر شود. البته اين قضيه نگراني کاميونيتي کريپتو و بيت کوين را نيز به همراه دارد.

بلاک چين بيت کوين چيست؟

بلاکچين ابزاري براي ذخيره اطلاعات به صورت به‌ هم پيوسته و زنجيره‌وار است. اين اطلاعات در دفتر کل (Ledger) آن شبکه ذخيره مي‌شود. اين دفتر کل يا Ledger مي‌تواند عمومي باشد و تمام افراد به طور يکسان به آن دسترسي داشته باشند. از آنجايي که بيت کوين يک دارايي با ارزش است و ماهيت آن به گونه‌اي است که توسط تمام افراد حاضر در شبکه اداره مي‌شود، بايد محلي براي ذخيره کردن تمام تراکنش‌ها داشته باشد. اگر قرار است پاي بانکي براي ذخيره کردن بيت کوين در ميان نباشد، تراکنش‌هاي آن بايد در محلي امن و مطمئن ذخيره شوند. ساتوشي ناکاموتو از فناوري بلاک چين براي ذخيره تراکنش‌هاي بيت کوين استفاده کرد.

کل شبکه بيت کوين از فناوري بلاکچين استفاده کرده و به اين فناوري وابسته است. تمام تراکنش‌هايي که در شبکه بيت کوين تاييد مي‌شوند، در بلاک چين بيت کوين ذخيره مي‌شوند. اين شبکه توسط بازيگراني که به آنها نود (Node) يا گره گفته مي‌شود، کنترل مي‌شود. هر Full Node (نود اصلي شبکه که اختيار تمام دارد) در شبکه بيت کوين، به طور مستقل لجر بيتکوين را ذخيره مي‌کند. زماني که چند نود مستقل يک نسخه واحد از بلاک چين را ذخيره کنند، اعتماد به اطلاعات ذخيره شده در اين شبکه افزايش مي‌يابد. 

بلاک چين بيت کوين چطور کار مي‌کند؟

اگر شخصي بخواهد تراکنشي در شبکه بيت کوين داشته باشد، درخواست تراکنشش براي تمام اعضاي  شبکه ارسال مي‌شود. اعضاي شبکه با بررسي سابقه متوجه مي‌شوند که او موجودي کافي براي انجام اين تراکنش را دارد يا نه و در نهايت تراکنش او را معتبر يا غير معتبر در نظر مي‌گيرند. اگر تراکنشي معتبر باشد، منتظر تاييد اعضاي شبکه مي‌ماند. يکي از اجزاي مهم بلاکچين بيت کوين، هدر هر بلاک است. اين جز از بلاک داراي اطلاعات مهمي است که در ادامه به آن اشاره مي‌کنيم.

مفهوم Block Header در بيت کوين چيست؟

در شبکه بلاکچين، هر بلاک با استفاده از هش Header Block آن بلاک شناخته مي‌شود. در هدر بلاک شش داده ذخيره مي‌شود. لازم به ذکر است که هدر هر بلاک 80 بايت از حجم 1 مگابايتي شبکه بيت کوين را اشغال مي‌کند. در هر هدر بلاک شبکه بيت کوين اطلاعات زير ذخيره مي‌شود:

  • نسخه بيت کوين: ورژن يا Version بيت کوين به نسخه نرم‌افزار بيت کويني اشاره دارد که ماينر از آن استفاده کرده است. اين بخش 4 بايت حجم دارد.
  • Previous block hash: هدر بلاک قبلي با استفاده از تابع رمزنگاري بيت کوين هش شده (به فرم رمزنگاري درآمده) و در بلاک بعدي ذخيره مي‌شود. اين بخش 32 بايت حجم دارد.
  • Merkle Root: ساتوشي براي تامين امنيت تراکنش‌ها از يک ساختار درختي براي هش کردن تراکنش‌ها استفاده کرده است. اين ساختار درختي را Merkle Tree مي‌گوييم.اين بخش 32 بايت حجم دارد. تصوير زير اين مورد را نشان مي‌دهد:
 


:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1402 | نظرات ()